Page 36 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 36

Bununla beraber, hazırlık sınıfının Türkçe eğitim veren bölümlerde oku­
            tulabilecek oluşunun Yönetmelikte düzenlenmiş olması ve bu doğrultuda
            Yükseköğretim Kurulu Başkanlığımın 16.05.2003 gün ve 956 sayılı uygun­
            luk yazısı ile davalı Üniversite Hukuk Fakültesinde zorunlu hazırlık sınıfı
            açılmasının karara bağlanmış olması karşısında dava konusu işlemin iptali
            yolundaki Mahkeme Kararında hukuka uyarlık görülmemiştir.” ifadelerine
            yer verilmiştir.

               23. Anayasa Mahkemesinin 13/10/1977 tarih, E:1977/42
            K:1977/42 sayılı kararında; “...Anayasa’nın 50. maddesi; “öğrenimin
            sağlanması” başlığı altında ve   birinci  fıkrasıyla halkın öğrenim ve
            eğitim gereksinmelerinin sağlanmasını devlete, başta gelen bir ödev
            olarak vermekte, öteki fıkralarında ise bu yönden yapacağı hizmet-
            lerin sınırlarını ve içeriğini ve kimi özel durumdakilere yapacağı yar-
            dımları ya da bu gibiler için alacağı önlemleri belirtmektedir. Bunlar
            arasında yer alan üçüncü fıkrada, “Devlet maddî imkânlardan yoksun
            başarılı öğrencilerin, en yükseköğrenim derecelerine kadar çıkmaları-
            nı sağlama amacıyla burslar ve başka yollarla gerekli yardımları yapar.”
            denilmiştir. Maddî olanakları olmayan başarılı öğrencilerin bile yükse-
            köğrenimden yararlanmalarının devletçe sağlanması, devlete bir ödev
            olarak  verildiğine  göre,  aynı  kuralın,  bu  durumda  olan  öğrencilerin
            yükseköğrenim yapmalarına engel olmamak ya da onu kısıtlamamak
            gibi ödevleri de devlete yüklediğini kabul etmek gerekir.” şeklinde hü-
            küm kurulmuştur.

               24.  Anayasa Mahkemesi’nin 03/02/2011  tarih,  E:2006/64
            K:2011/34 sayılı kararı; “...Anayasa’nın 10. maddesindeki eşitlik
            ilkesi, birbiriyle aynı durumda olanlara ayrı kuralların uygulan-
            masını ve ayrıcalıklı kişi veya toplulukların yaratılmasını engel-
            lemektedir. Durum ve konumlarındaki özellikler, kimi kişiler ya da toplu­
            luklar için değişik kuralları ve değişik uygulamaları gerekli kılabilir. Aynı
            durumda olanlar için ayrı düzenleme aykırılık oluşturur. Anaya-
            sa’nın amaçladığı eşitlik, eylemli değil hukuksal eşitliktir.  Aynı
            hukuksal durumların aynı, ayrı hukuksal durumların ayrı kurallara bağlı
            tutulursa Anayasa’nın öngördüğü eşitlik ilkesi ihlal edilmiş olmaz.” şeklin-
            dedir.

               25. Danıştay 8. Dairenin 27/06/2011 tarih ve E:2011/2560
            sayılı kararı ile aynı dairenin 07/10/2005 tarih ve E:2004/2430,





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  35
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41