Page 134 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 134

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ



                                                                b) 75, 77, 101 ve 102 nci maddelerinde yapılan değişiklik-
                                                             ler, birlikte yapılacak ilk Türkiye Büyük Millet Meclisi ve Cum-
                                                             hurbaşkanlığı seçimlerine ilişkin takvimin başladığı tarihte,
                                                                c) Değiştirilen diğer hükümleri ile 101 inci maddesinin
                                                             son fıkrasında yer alan “Cumhurbaşkanı seçilenin, varsa par-
                                                             tisi ile ilişiği kesilir” ibaresinin ilgası bakımından yayımı tari-
                                                             hinde,
                                                                yürürlüğe girer ve halkoyuna sunulması halinde tümüyle
                                                             oylanır.




               GENEL GEREKÇE




               Anayasalar toplum tarafından devleti hukukla    kuvveti zayıflatılmış, yürütme iktidarı da çift baş-
               sınırlamak: için hazırlanan metinlerdir. Ancak   lılık ve az yetki ile çalışamaz hale getirilmiştir.
               Türkiye’de tam tersi bir anlayışla anayasalar hazır-
                                                               Darbelerle oluşan ve beslenen vesayetçi anlayış,
               lanmıştır. Ülkemizde anayasalar, toplum ve tem-
                                                               zaman zaman açık veya üstü örtülü şekilde mille-
               silcileri tarafından değil vesayetçi zihniyete sahip
                                                               tin seçtiği iktidara müdahalelerde bulunmuş, dai-
               elitler tarafından, devleti sınırlamak: için değil,   ma kendini iktidarın asıl sahibi olarak görmüştür.
               toplumu hizaya sokmak için hazırlanmış metinler   Son olarak, 15 Temmuz 2016’da millet iradesiyle
               olmuştur. 1961’de ve 1982’de askeri darbelerden   oluşan iktidarı hazmedemeyen bu anlayış başka
               sonra yapılan anayasalar bir toplum mühendisliği   bir kisve ile başım kaldırmış, iktidarı, devleti ve
               projesi anlayışıyla hazırlanmıştır.             vatanı işgal etmek için harekete geçmiştir. Mille-
                                                               timizin asil duruşu, iradesine sahip çıkması ve iş-
               Gerek 1961 gerekse 1982 anayasaları esasen, mil-
                                                               birlikçi hainlerin karşısına kahramanca dikilmesi
               lete, milli iradeye ve seçimle oluşan iktidara gü-
                                                               sayesinde bu kalkışma engellenmiş ve darbeciler
               vensizlik üzerine bina edilmiştir. Anayasa, millet
                                                               alaşağı edilmiştir. Artık yepyeni bir Türkiye, de-
               iradesi ile oluşan iktidara ortak kurumlar ve yön-
                                                               mokrasiye ve millet iradesine canı pahasına sahip
               temler geliştirmiştir. Adeta, seçimle oluşan ikti-
                                                               çıktığını tüm dünyaya gösteren bir millet vardır.
               darın yanında seçime ihtiyacı olmayan bir iktidar   Türkiye’nin hükümet sistemini  millete ve onun
               alanı açmıştır. Böylece milli iradeye ortak, milli   iradesine güveni esas alan bir şekilde düzenlemek,
               iradeyi kontrol eden bir “vesayet” sistemi oluştu-  sadece demokrasi ve hukukun gereği değil, aynı
               rulmuştur.                                      zamanda milletimizin canı pahasına ortaya koy-
                                                               duğu bir talep haline gelmiştir.
               Vesayet sistemi ile millet iradesine ve iktidara
               ortak olmak isteyen çevreler, seçimle oluşan ikti-  Öte  yandan,  1961’den  itibaren,  anayasalarda
               darı bölmek ve zayıflatmak: düşüncesiyle hareket   bürokrat kökenli bir kişi olarak tasarlanan Cum-
               etmişlerdir. 1961  Anayasası  döneminde  yasama   hurbaşkanının konumu ve yetkileriyle ilgili bir



           132  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139