Page 135 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 135

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               gelişme dikkat çekicidir. Önce sembolik yetkilere   mediği görülmüştür. 1983’ten günümüze kadar
               sahip  olan  Cumhurbaşkanının  1982  Anayasa-   geçen 33 yılda 21 hükümet kurulmuş, bu hükü-
               sında yetkilerinin çok önemli derecede arttırıldı-  metlerin ortalama ömrü yaklaşık birbuçuk yıl
               ğı görülmektedir. 1961 ve 1982 anayasalarının   sürmüştür. Ülkemizdeki  siyasi  hayatın  istikrara
               Cumhurbaşkanının görev ve yetkileriyle ilgili   kavuşturulması ve tartışmasız istikrar üreten bir
               maddelerinin karşılaştırılması, izaha çalışılan hu-  sistemin benimsenmesinin önemi açıktır.
               susu açıkça ortaya koymaktadır. 1980’lerin so-
               nunda bürokratik kökenli Cumhurbaşkanı yerine   Bu bakımdan, milletin sadece yasama organını
               demokratik siyasetten gelen bir Cumhurbaşkanı-  seçtiği, yürütme organının yasama organı içinden
               nın seçilmesi, vesayetçi tasarımı bozmuştur. 2007   çıktığı ve Türkiye Büyük Millet Meclisi dengele-
               yılında cumhurbaşkanının parlamentoda seçtiril-  rinin hükümet kurma ve hükümet düşürmede
               memesi sonrasında yapılan anayasa değişikliği ile   etkili olduğu bir sistem yerine; yasamanın ve yü-
               Cumhurbaşkanının doğrudan halk tarafından se-   rütmenin ayrı ayrı ve doğrudan millet tarafından
               çilmesi esası benimsenmiştir. 1961’den günümü-  seçildiği bir sistemin benimsenmesinin ülkemizin
               ze· uzanan çizgide, parlamentonun seçtiği sembo-  şartları ve ihtiyaçlarına daha uygun olduğu anla-
               lik yetkileri olan “bürokrat” cumhurbaşkanından,   şılmıştır. Seçim ve sistem bizatihi istikrar üret-
               milletin doğrudan seçtiği geniş yetkileri bulunan   melidir; istikrarı konjonktürün dalgalanmalarına
               “siyasetçi”  cumhurbaşkanı  profiline  geçiş  yaşan-  bırakmak doğru değildir.
               mıştır. Hükümet sistemini bütüncül bir yaklaşım-  Bu anayasa değişikliği ile öngörülen hükümet sis-
               la ele almayı engelleyen sosyal ve siyasi şartlar ve   teminin kurgulanırken, Cumhurbaşkanlığı ve par-
               gelişmeler, sonuçta bir sistem karmaşasına yol   lamento seçimlerinin eş zamanlı olarak yapılması
               açmıştır. Sistemin işleyişinde sorunlar doğurması   ve sistemde bir tıkanmanın ortaya çıkması halin-
               kaçınılmaz                                      de parlamento ve başkanlık seçimlerinin birlikte
                                                               yenilenmesine imkân verilmektedir. Anayasa de-
               olan bu karmaşanın aşılması hükümet sistemin-
               de esaslı bir anayasa değişikliği zaruretini ortaya   ğişikliği teklifiyle sunulan model, Türkiye’nin sis-
               çıkartmıştır.                                   tem tecrübesi ve dünya hükümet sistemi pratik-
                                                               leri gözetilerek geliştirilmiş rasyonel bir modeldir.
               Devlet ve siyasal tarihimiz göstermiştir ki, yü-
               rürlükteki anayasaların tercih ettiği hükümet
               sistemleri, beklenen kamusal faydayı istenen dü-
               zeyde sağlayamamış, istikrarsızlıkların, krizlerin
               ve vesayetlerin önünde mutlak bir güvence oluş-
               turamamıştır. Özellikle 1982 Anayasası, saf  par-
               lamenter sistem yerine, Cumhurbaşkanı ve güçlü
               yürütme ekseninde konumlanan bir yapı özelliği
               göstermektedir.

               Özü itibarıyla 1961’de oluşturulan mevcut hükü-
               met sisteminin Türkiye’de bir türlü istikrar ürete-




                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  133
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140