Page 473 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 473
B. Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar
16.Anayasa Mahkemesi’nin 13/11/2014 tarih ve 2013/95
Esas, 2014/176 Karar sayılı kararında; “Anayasanın 2 nci madde-
sinde yer alan hukuk devletinin temel ilkelerinden biri “belirlilik”tir.
Bu ilkeye göre, yasal düzenlemelerin hem kişiler hem de idare yönün-
den herhangi bir duraksamaya ve kuşkuya yer vermeyecek şekilde açık,
net, anlaşılır, uygulanabilir ve nesnel olması, ayrıca kamu otoriteleri-
nin keyfi uygulamalarına karşı koruyucu önlem içermesi de gerekli-
dir. Belirlilik ilkesi, hukuksal güvenlikle bağlantılı olup birey, yasadan,
belirli bir kesinlik içinde, hangi somut eylem ve olguya hangi hukuksal
yaptırımın veya sonucun bağlandığını, bunların idareye hangi müda-
hale yetkisini doğurduğunu bilmelidir. Ancak bu durumda kendisine
düşen yükümlülükleri öngörebilir ve davranışlarını ayarlar. Hukuk
güvenliği, normların öngörülebilir olmasını, bireylerin tüm eylem ve
işlemlerinde devlete güven duyabilmesini, devletin de yasal düzenle-
melerde bu güven duygusunu zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını
gerekli kılar. Öngörülebilirlik, mevzuat normunun açık ve anlaşılabilir
olmasıdır. Birey kendi davranışının, ya da devletin davranışının, muh-
temel sonuçlarını, önceden tahmin edebilecek olmalıdır. “Öngörülebi-
lirlik şartı" olarak nitelendirilen ilkeye göre yasanın uygulanmasında
takdirin kapsamı ve uygulama yöntemi bireyleri keyfi ve öngöremeye-
cekleri müdahalelerden koruyacak düzeyde açıklıkla yazılmalıdır. Be-
lirlilik, kişilerin hukuk güvenliğini korumakla birlikte idarede istikrarı
da sağlar” şeklinde belirtilmiştir.
C. Kamu Denetçisi Serpil ÇAKIN’ın Kamu Başdenetçisine
Önerisi
17. Şikayetin kabulü ile, şikayetçinin ön lisans eğitimi sürecinde
aldığı ve uzaktan eğitim lisans tamamlama sürecinde kesilen öğrenim
kredisinin yeniden tahsis edilmesi ve bu süreçte ödenmemiş olan öğ-
renim kredisinin tarafına ödenerek mağduriyetinin giderilmesi husu-
sunda Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğüne
tavsiyede bulunulması gerektiği yönünde öneri Kamu Başdenetçisi’nin
uygun görüşlerine sunulmuştur.
D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
dirme
18. Öğrenim kredisi; yüksek öğrenim gören T.C. uyruklu öğren-
cileri maddi yönden desteklemek, sosyal ve kültürel gelişmelerini
468 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU