Page 359 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 359

hakkaniyeti gözetmekle yükümlüdür. Nitekim Anayasa Mahkemesi birçok
            kararında hukuk devleti ilkesini tanımlarken ‘hakkaniyet ölçütünün göze-
            tilmesini’ hukuk devletinin unsuru olarak saymaktadır.
               Bu itibarla dava konusu kuralın yürürlüğe girdiği tarihte lisede okuyan-
            ların, önceki sistemin uygulanacağı yolundaki beklentilerini korumamış ol-
            masının hakkaniyet ölçütüyle bağdaşıp bağdaşmadığının tespiti gerekir…

               Kanun koyucu tarafından, meslek liselerine yönelimi azalttığı ve adalet-
            siz sonuçlar doğurduğu değerlendirilen katsayı uygulamasına son verilmesi
            amacıyla dava konusu kuralın ihdas edildiği anlaşılmaktadır. Kuralın, adil
            olmadığı düşünülen önceki yükseköğretime giriş sınav sisteminin değişti-
            rilmesi amacıyla ihdas edildiği gözetildiğinde, 6287 sayılı Kanun’un yürür-
            lüğe girdiği 11.4.2012 tarihinde lisede okuyan öğrencilerin, önceki siste-
            min uygulanacağı yolundaki beklentilerinin korunmamasının hakkaniyete
            aykırı düşmediği ve bu beklentinin meşru beklenti seviyesine ulaşmadığı
            sonucuna varılmıştır.” denilmektedir.

               9) Danıştay İdari Dava Daireleri Genel Kurulunun 23.10.2008 gün
            ve E. 2005/1988 ile K. 2008/1826 sayılı kararında;

               “...Düzenleyici işlemlerin kişilere uygulanması suretiyle bireyselleşmesi
            halinde kazanılmış hak yaratacakları ve bu durumda da düzenleyici işlem-
            lerde yapılacak değişikliklerde idari istikrarın ve/veya kazanılmış hakların
            korunması gerekeceği hukuk devleti ilkesinin bir sonucudur.” denilmekte-
            dir.

               10)  Danıştay 10. Dairenin 14.6.2011 gün ve E. 2007/5427 K.
            2011/2289 sayılı kararında;

               “Haklı beklenti, yönetimin bir düzenleyici işlemine veya bir taahhüdüne
            veyahut da uzun süren bir uygulamasına güvenerek olsun, bireylerin çıkar-
            larına ya da lehlerine olan bir sonuca ulaşabileceklerini ümit etmeleridir.

               İdareler, kendi görev alanlarını ilgilendiren yasa ve tüzüklerin uygulan-
            masını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, her zaman yö-
            netmelik, tebliğ, genelge çıkarabilme ve bu düzenlemelerle, değişen koşul-
            lar dikkate alınarak, daha önceki düzenlemeler ile doğmuş bulunan objektif
            hukuki durumları, ileriye yönelik olarak yürürlükten kaldırma yetkisine
            sahip bulunmaktadırlar. Ancak idareler, bu konudaki yetkilerini kullanır-
            ken önceki düzenlemeler kapsamında kişilerin kazanılmış haklarını ve hak-
            lı beklentilerini korumak zorundadırlar. Bu durum, hukuk güvenliğinin ve




           354   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364