Page 361 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 361

14) Ayrıca, idarelerin kendi görev alanını ilgilendiren kanunların
            ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olma-
            mak şartıyla yönetmelik çıkarabilmesi, bu yönetmelikle de belirli bir
            idareyi tasarrufta bulunması için görevli ve yetkili kılması mümkün-
            dür. Hukukun genel ilkelerinden olan idari işlemlerin bireysel etkile-
            rinin dokunulmazlığından bahsedilebilmesi için kaldırılacak veya de-
            ğiştirilecek olan işlemin bireysel ve hak yaratıcı bir idari işlem olması
            gerekmektedir. Düzenleyici işlemler bireyler lehine doğrudan hak ya-
            ratmayacağı için kazanılmış bir haktan da bahsedilemeyecektir.
               15) Düzenleme yetkisi kullanılırken hukuk güvenliği ilkesi gereğin-
            ce mevzuattan kaynaklanan beklentilerin mümkün olduğunca korun-
            ması gerekir. Ancak, hukuki güvenlik ilkesi her türlü beklentinin ko-
            runmasını zorunlu kılmamaktadır. Yukarıda 8’inci paragrafta yer alan
            Anayasa Mahkemesinin Kararında da belirtildiği gibi bir beklentinin
            hukuken koruma görebilmesi için, meşru (haklı) beklenti seviyesine
            ulaşması gerekmektedir.

               16) Üniversitelerarası Kurul Başkanlığı, Lisansüstü Eğitim ve Öğ-
            retim Yönetmeliğinde değişiklik yaparak doktora eğitimine başvura-
            caklara tezli yüksek lisans mezunu olma şartını getirmiştir. Geçici bir
            madde ile de yönetmelik değişikliğinden evvel tezsiz yüksek lisans
            programlarında kayıtlı olan öğrenciler hakkında bu hükmün uygulan-
            mayacağını belirtmiştir. Bahse konu değişiklik ile tezli yüksek lisans
            yapanların mezun olduklarında tezli ibaresi yer alan diplomaları alma-
            ları, tezsiz yüksek lisans yapanların ise tezsiz ibaresi yer alan diploma-
            ları almaları hükme bağlanmıştır.
               17) Şikâyete konu olayda idarenin takdir yetkisi kapsamında yö-
            netmelikte bir değişiklik yapıldığı, bu değişiklin neticesinde hâlihazır-
            da kayıtlı tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin meşru beklentileri olan
            “doktora programına başvurma haklarının” korunduğu, dolayısıyla ya-
            pılan düzenlemenin hakkaniyete aykırı olmadığı, diplomalarda tezsiz
            ibaresinin yer almamasına dair beklentinin meşru beklenti seviyesine
            ulaşmadığı, mevcut durumun ifşasından ibaret olduğu kanaati oluş-
            muştur.










           356   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366