Page 586 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 586
D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
dirme ve Gerekçe
17) Başvurucunun Mesleki Açık Öğretim Lisesi İmam Hatip Bö-
lümünde okumak isteği ile lisans mezunu olarak müracaat ettiği;
idarece kendisine kayıt için gereken belgeler açıklanarak söz konusu
belgeleri tamamladığında kaydının yapılacağının bildirildiği; şikayet-
çinin lisans diploması olduğunu, lise diplomasına gerek olmadığını,
kendisinin lisans diploması ile kaydını yaptıracağını belirtmesi üzeri-
ne; yetkililer tarafından Bakanlığın kendilerinden kayıt zamanında
öğrencinin teslim ettiği ve daha önce mezun olduğu lise diploması ye-
rine geçen belgeyi istediğinin başvurana bildirilmesine rağmen belgeyi
getirmediği, idarenin söz konusu şahsın evraklarını ilerleyen günlerde
getireceği varsayımından hareketle ilgilinin derslerden mahrum kal-
maması adına söz konusu öğretmenlere ilgilinin derslere devamında
sakınca bulunmadığı yönünde sözlü beyanda bulunduğu; bu kapsa-
mında idarenin öğrenci adayı şikâyetçinin eğitim öğretim hizmetle-
rinden yararlanabilmesi adına her türlü kolaylığı gösterdiği ancak baş-
vuranın gerekli evrakı getirmediğinden kaydının yapılamadığı,
18) Yukarıda mevzuat bölümünde belirtilen (Par.11,12,13,14) dü-
zenlemeler bir bütün olarak değerlendirildiğinde mesleki açık öğretim
lisesinde öğrenim görmek isteyen öğrencilerin diploma notlarının
hesaplanabilmesi için başvuruda bulunan öğrencinin ortaöğretim ku-
rumlarından (lise) mezun olduğuna dair diplomasını idareye sunması
gerektiği, zira öğrencinin diploma notunun kayıt esnasında sunduğu
diploma ve lise’de öğrenim süresince başardığı derslerden aldığı notla-
rın aritmetik ortalamasının alınarak hesaplanabildiği bu itibarla, ida-
reye ortaöğretim (lise) diploması yerine lisans diplomasının sunulma-
sı halinde bahse konu işlemin gerçekleştirilmesinin imkânsız olduğu;
şikayete konu olayda idarenin mevzuat hükümleri uyarınca ve yetkile-
ri çerçevesinde işlem yaptığının anlaşıldığı, yönetim hukukunda yetki-
nin, idareye Anayasa ve yasalarla tanınmış olan karar alma gücünü ifa-
de ettiği ve idari işlemlerin en temel unsurunu oluşturduğu, yetkinin
ancak mevzuat hükümleri uyarınca açıkça verilmiş ise, ancak o zaman
kullanılabileceği, bu sebeple yetkisizliğin kural, yetkinin istisna oldu-
ğu, bu itibarla, yetki hükümlerinin sınır ve çerçevesinin açıkça belir-
lenmesi gerektiğinden ve genişletici yoruma tabi tutulamayacağından
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 581