Page 610 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 610
konuda kamu hizmeti ve gereğini gözeterek hareket ettiği, söz konusu
hükmün tüm adaylar için geçerli olduğundan bahisle de şikayetçi tara-
fından aksi iddia edilmemiş olmakla birlikte eşitlik ilkesine de aykırılık
teşkil etmediği kanaati ve sonucuna varılmıştır.
Bununla birlikte genel uygulamalara bakıldığında da, yarışma sı-
navı ile memur alan pek çok kamu kurumunun sınava girecek aday
sayısını; merkezi sınavda en yüksek puan alan adaylar arasından kad-
ro sayısının on katı, yirmi katı gibi uygulamalarla sınırlandırdığı, bu
sınırlandırma ile de amaçlananın, kamu hizmetlerinin aslî ve sürekli
görevlerinin yerine getirilmesi ve yürütülmesinde daha nitelikli kamu
görevlisi istihdamının sağlanması olduğu, anlaşılmaktadır.
Yukarıda açıklanan gerekçelerle, 19/11/2013 tarihli 28826 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan yönetmelik değişikliği ile getirilen mer-
kezi sınavda (KPSS) belirlenen puan esas alınarak kadro sayısının 20
katı kadar aday çağrılmasına yönelik düzenlemenin hakkaniyete uy-
gun olduğu kanaati ve sonucuna varılmıştır.
23) Öte yandan şikayetçinin KPSS’de adayların mezuniyet durum-
larına göre sınava alındıkları halde icra kâtipliği alım sınavında adaylar
arasında eğitim durumu yönünden herhangi bir ayrıma gidilmemesi
uygulamasının hakkaniyete aykırı olduğu iddiasına ilişkin olarak ve şi-
kayetçinin 2 yıllık yükseköğretim mezunu olduğu hususu gözönünde
bulundurulduğunda; KPSS’de lisans, önlisans ve ortaöğretim mezun-
ları için farklı KPSS puan türlerinin belirlendiği ilandan anlaşılmakla
tüm puan türlerinde genel yetenek ve genel kültür bilgisinin ölçüldü-
ğü; bu aşamayı geçerek uygulama sınavına kalan adaylarda sınav bi-
rimince doğru olarak kabul edilen kelime sayısı esas alınmak kaydıyla
en fazla doğru kelime yazan adaydan başlanarak istenilen komisyon
için ilan edilen kadronun üç katı kadar adayın sınava çağrılacağının
belirlendiği; sonraki aşamada ise uygulama sınavını geçen ve sözlü
mülakata kalan adayların sözel ifade yeteneklerinin, muhakeme güç-
lerinin, temsil niteliklerinin, genel ve fiziki görünümlerinin, ikna ka-
biliyetlerinin, genel yetenek ve genel kültürleri ile (genel hukuk bilgisi,
icra ve iflâs hukuku ile kalem mevzuatından oluşan) alan bilgilerinin
öğrenim durumları yönünden bir ayırıma gidilmeden değerlendiril-
diği hususları birlikte ele alındığında, sürecin aslında iddianın aksine
lise mezunları açısından bir anlamda dezavantaj içerdiği, şikayetçinin
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 605