Page 733 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 733
Başvuran 1995 yılında iletişim meslek lisesinde eğitim görmeye
başlamıştır. Başvuran meslek lisesinde son sınıftayken, Yükseköğre-
tim Kurulu, 30 Temmuz 1998 tarihinde, üniversiteye giriş kuralları-
na ve özellikle de Öğrenci Seçme Sınavına (“ÖSS”) değişiklik getirerek
yeni bir sistem oluşturan 2547 sayılı Kanun’a dayalı bir genelge yayım-
lamıştır. Genelgeye göre yeni sistemde, düz lise mezunu olanlar… için
lisede elde ettikleri ortalama nota 0,5’lik bir katsayı uygulanmakta ve
iletişim meslek lisesi mezunları… için de 0,2’lik bir katsayı uygulan-
maktaydı.
Başvuran, düz lise diploması almak amacıyla kayıtlı olduğu meslek
lisesinden ayrılmak için izin talebinde bulunmuş ancak mevzuatın
meslek lisesi veya teknik lisede öğrenim gören öğrencilerin düz liseye
geçmesine izin vermemesi sebebiyle Milli Eğitim Bakanlığı tarafından
bu talep reddedilmiştir.
Diploma sahibi başvuran, 6 Haziran 1999 tarihinde, yükseköğreni-
me giriş sınavına katılmıştır. Başvuran, 6 Eylül 1999 tarihinde, iletişim
bilimleri fakültesine girişine imkân vermeyen sınav sonucunu almış-
tır. Başvuran, lise not ortalamasına 0,2 puanlık katsayı uygulanmadan
ve dolayısıyla yeni sistem tarafından getirilen değişiklikler olmadan
sınavda aldığı notun istediği iletişim fakültesine kayıt yaptırması için
yeterli olduğunu hesaplamıştır. Başvuran 20 Eylül 1999 tarihinde, Da-
nıştay’a itirazda bulunmuş ancak itirazı reddedilmiştir.
Bu arada, 2000 2001 eğitim yılı itibarıyla, başvuranın lise öğrenimi-
ni tamamlamasından bir yılı aşkın süre sonunda, Yükseköğretim Ku-
rulu, bazı koşullar altında, meslek lisesinden düz liseye geçme imkânı
sunmuştur. Yükseköğretim Kurulu geçici tedbirlerin bulunmamasının
meslek lisesini bitiren öğrenciler için olumsuz sonuçlar doğurduğunu
kabul etmiştir.
AİHM şikâyeti iki açıda ele alıp incelemiştir.
1) AİHM, düz liseler ve meslek lisesi mezunlarının not ortalaması-
na farklı kat sayıların uygulanması nedeniyle, Sözleşme’nin 1 No.lu Ek
Protokolü’nün 2. maddesi tarafından güvence altına alınan yükseköğ-
renime giriş hakkı uygulamasında, başvurana ayrımcı bir muamele
yapıldığı kanaatine varmakla bu hususun bir ihlal teşkil edip etmedi-
ği noktasında söz konusu ayrımcı muamelenin meşru bir amaç için
728 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU