Page 734 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 734

yapılıp yapılmadığı ve muamelenin orantılı olup olmadığı noktasında
            değerlendirmelerini yapmıştır.
               Ayrımcı bir muamelenin meşru bir amaç hedefleyip hedefleme-
            diği hakkında;
               AİHM, somut olayda, Yükseköğrenim Kurulu’nun üniversiteye gi-
            riş sistemini değiştirirken, düz lisede verilen eğitime göre meslek li-
            selerinde temel konulardan (matematik, teknik veya sosyal bilimler)
            muaf tutulan öğrencilerin başarı oranlarının düşük bir seviyede sey-
            rettiği ve yükseköğrenim gerekliliklerine bağlı olarak bu uygulamanın
            üniversitelerdeki eğitim seviyesini iyileştirmeyi sağlamak amacıyla
            yaptığı kanaatine vardığını tespit etmiştir. AİHM, öte yandan Danış-
            tay’ın mevcut davada karar verirken, üniversite öğrencilerinin
            niteliklerine ilişkin olarak, üniversiteye girişi düzenleyen yeni
            seçim sisteminin toplumun sosyal ve ekonomik koşullarının
            gelişimiyle zorunlu hale gelen gereklilikleri göz önüne alarak
            değerlendirdiğini ve yükseköğrenimde daha ileri seviyede gü-
            vence altına alınan gerekliliklere cevap verdiğini dikkate ala-
            rak “Düz lise öğrencilerinin muaf tutulduğu eğitimi değerli
            kılan seçim sisteminin, üniversitelerdeki eğitim seviyesinin
            iyileştirilmesi gibi meşru bir amacının olduğu kanaatine var-
            mıştır.

               Ayrımcı muamelenin orantılı olması hakkında;
               AİHM öncelikle, meslek lisesi mezunlarının düz lise mezunu aday-
            larla birlikte yükseköğrenim görmek amacıyla uygulanan ÖSS’de, eşit
            bir  biçimde  rekabet  ettiklerini  ve adayların  sınav  sonuçlarının
            aynı şekilde değerlendirildiğini  ardından, meslek lisesi mezunla-
            rının lise not ortalamalarına normal lise mezunlarına uygulanandan
            daha düşük bir katsayı uygulandığını tespit etmiştir. AİHM ayrıca,
            öğrencilerin liseye başlama dönemlerinde seçim yaparken, gerek düz
            liselere gerekse eğitimin özel bir alanla sınırlandığı meslek liselerine
            kayıt olmakta özgür olduklarını ortaya koymuş ve bu bağlamda ih-
            tilaflı muamele ayrımcılığının, meslek liseleriyle düz liseler arasında
            ayrım içerdiği sürece, yükseköğrenimdeki eğitim seviyesini iyileştir-
            meye dayalı amaçla makul bir orantı sağladığı kanaatine vararak Söz-
            leşme’nin 14. maddesiyle birlikte Sözleşme’nin 1 No.lu Ek Protoko-
            lü’nün 2. Maddesinin ihlal edilmediğine kanaat etmiştir.




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  729
   729   730   731   732   733   734   735   736   737   738   739