Page 144 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 144

E. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               23) Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı’nın 41 inci maddesinde geçen
            “iyi yönetilme hakkı”nın uygulamada ne anlama geldiğini açıklayan
            Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası’nda iyi yönetişim ilkeleri ortaya
            konulmuş olup, bu Yasa’nın 19 uncu maddesinde;  “Gerçek bir kişinin
            hak ve menfaatlerini olumsuz şekilde etkileyebilecek bir Kurum kararı,
            bu karara karşı olası itiraz edebilme hakkını da belirtecektir. Bu kararda
            özellikle ilgili kanun yollarının niteliği, hangi kuruma başvurulabileceği ve
            hakkın kullanılabileceği nihai süre belirtilecektir.” hükmü yer almaktadır.

               24) Diğer taraftan, 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı
            Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun
            Uygulanmasına İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in “İyi
            yönetim ilkeleri” başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araş-
            tırma yaparken idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde;
            kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kö-
            tüye kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık,
            hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların
            korunması, dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, ma-
            kul sürede karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı baş-
            vuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi,
            kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve
            eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi
            yönetim ilkelerine uyar.” hükmü yer almaktadır.
               25) Bu hükümler çerçevesinde yapılan değerlendirmede;  şikâyet
            başvurusu kapsamında ilgili idareden istenilen bilgi ve belgelerin sü-
            resi içinde Kurumumuza gönderildiği, daha önceki süreçte şikâyetçi-
            ye makul sürede, gerekçeli cevap verildiği ve iyi yönetişim ilkelerine
            uyulduğu, ancak idarece başvurana verilen bilgide başvuru yollarının
            gösterilmediği tespit edilmiş olup, İdareden bu hususta bundan böyle
            daha özenli davranması beklenmektedir.

               IV. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN YASAL
               MEVZUAT

               A. Dava Açma Süresinin Yeniden Başlaması
               26) 14/06/2012 tarihli ve 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu
            Kanunu’nun 21 inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca, durmuş olan



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  139
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149