Page 19 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 19

ve Yabancı Diller bölümlerinin öğretim süresi 2, diğer bölümlerin ise 3
            yıl iken daha sonra iki yıllık bölümlerin de öğretim süresi 3 yıla çıkar-
            tılmıştır (Yabancı Diller 1960- 61 döneminde;  Fen, Edebiyat ve Eğitim
            1967 -68 döneminde). Tüm bölümlerin süresinin 3 yıla çıkarılmasıyla
            birlikte programlarda da alan dersleri, meslek bilgisi dersleri ve genel
            kültür dersleri yönünden bir denge ve bütünlük kurulması yönünde
            önemli bir adım atılmıştır.

               Temelde ortaokullara branş öğretmeni yetiştirmek üzere kurulan
            ve süreleri 1960’lı yılların sonunda 3 yıla çıkarılan Eğitim Enstitüle-
            ri, 1978 -79 öğretim yılında önemli bir değişiklik geçirmiştir. Bu öğ-
            retim yılından itibaren enstitülerin öğrenim süresi 4 yıla çıkartılmış,
            isimleri “Yüksek Öğretmen Okulu” olarak değiştirilmiş ve bölümlerde
            yeniden  yapılanma  ile branşlarda ihtisaslaşmaya  gidilmiştir. 16  bö-
            lüm hâlinde (Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih Coğrafya, Coğrafya Tarih,
            Matematik Fizik, Fizik Matematik, Fizik Kimya, Kimya  Fizik, Kimya-
            Biyoloji, Biyoloji Kimya, İngilizce, Fransızca, Almanca, Resim İş, Mü-
            zik, Beden Eğitimi, Eğitim) yeniden organize edilen enstitülerde amaç
            hem ortaokullara hem de liselere öğretmen yetiştirmek hâline gel-
            miştir. Bu düzenleme ile eski enstitülere üniversiter bir yapı ve işleyiş
            kazandırılmaya çalışılırken bölümlerde getirilen ihtisaslaşma, yetişen
            öğretmenlerin ortaokuldan çok liseye yönelmelerine neden olmuştur.
            Bu düzenlemeden sonra Yüksek Öğretmen Okulu mezunlarının sta-
            tüsü, üniversitelerin Fen  Edebiyat Fakültelerinden yetişen öğretmen-
            lerle paralel hâle gelmiştir. Yüksek Öğretmen Okulları, 1982 yılında
            2547 sayılı kanunla Eğitim Fakültelerine dönüştürülmüş ve üniversi-
            te çatısı altına alınmıştır. (Bkz. YÖK Başkanlığı, “Cumhuriyet Döne-
            minde Öğretmen Yetiştirmenin Tarihi Gelişimi”, Eğitim Fakülteleri
            Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi
            ile ilgili Rapor , Ankara: 1998, s. 7 9;  Halit Dursunoğlu, “Cumhuri-
            yet Döneminde İlköğretime Öğretmen Yetiştirmenin Tarihi Gelişimi”,
            Milli Eğitim Dergisi, Sayı 160, Güz 2003)

               III. HUKUKİ DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
               A. İlgili Mevzuat

                 17. 24 Haziran 1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmi Gazete’de yayım-
            lanan Milli Eğitim Temel Kanununun “Yükseköğretim kurumları”





            14   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24