Page 26 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 26
sağlamak amacıyla işlem tesis edildiği, en son tarihli Bakanlık kararna-
mesinde alanının Matematik 1 (İlköğretim Matematik) olduğu konu-
sunda ihtilaf bulunmayan davacının, Talim ve Terbiye Kurulu Kararla-
rı ile belirlenen, lise matematik öğretmenliğine kaynaklık eden bölüm
mezunu olmadığı ve lise matematik öğretmenliğine atanabilmek
için gerekli lisans öğrenimini tamamlamadığı sürece, ihtiyaç
nedeniyle uzun yıllardır liselerde görev yapmasının kendisine
herhangi bir kazanılmış hak sağlamayacağı anlaşıldığından, ala-
nına uygun olan ilköğretim okuluna tercihi doğrultusunda atanması-
na ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık görülmemiştir.
C. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlendir-
me
29. Şikayetçi ...’in Gazi Eğitim Enstitüsünde almış olduğu eğitimin,
çalışma geçmişi, tecrübesi, bilgi birikimi ve almış olduğu eğitim düze-
yi dikkate alınarak lisans seviyesinde kabul edilmesi yönündeki talebi
değerlendirildiğinde, mezun olunan okulun seviyesinin belirlenmesin-
de mezuniyet sonrasında elde edilen tecrübe ve bilgi birikiminin göz
önünde bulundurulması yerinde olmayacağından inceleme araştırma
sırasında sadece Eğitim Enstitülerinin eğitim seviyesi belirlenmeye
çalışılmıştır.
30. Yukarıda verilen mevzuat hükümleri birlikte değerlendirildiğin-
de; 17. paragrafta ifade edilen Milli Eğitim Temel Kanununda yükse-
köğretim kurumları üniversiteler, akademiler ve yüksek okullar olarak
sıralanmış ve sonrasında öğretmenlik formasyonu veren üniversite
ve akademiler dışındaki öğretmen yetiştiren kurumların Milli Eğitim
Bakanlığınca açılacağı ve yönetileceği ifade edilmiştir. 21. paragrafta
belirtilen Eğitim Enstitüsü Yönetmeliğinin 1. maddesine göre eğitim
enstitüleri ortaokullarla muadil öğretim kurumlarına ve ilköğretim
okullarına öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarıdır. Milli
Eğitim Temel Kanununun 1973 yılında yürürlüğe girdiği göz önünde
bulundurulduğuna şikayetçi ...’in talebi doğrultusunda o dönem için
bir değerlendirme yapmak mümkün olmakta ve Eğitim Enstitülerinin
Milli Eğitim Bakanlığınca açılan ve yönetilen öğretmen yetiştiren
kurumlar olduğu ortaya çıkmaktadır.
31. Buradan hareketle eğitim enstitülerinin MEB’e bağlı olarak ilk
ve ortaöğretim için öğretmen yetiştirme amacıyla kurulan ve eğitimin
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 21