Page 264 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 264
yetkilerini eğitim ve öğretime ilişkin yönetmelikler düzenlemek su-
retiyle kullanmışlardır. Bu durum Üniversitelere Anayasa ile tanınan,
başka bir deyişle, Anayasa ile güvence altına alınan “bilimsel özerklik”
ilkesinin tabii sonucudur.
22) Zira, bilimsel özerklik niteliği Anayasa ile güvence altına alınan
üniversitelere, çağdaş eğitim öğretim esaslarına dayanan bir düzen
içinde milletin ve ülkenin ihtiyaçlarına uygun insan gücü yetiştirmek
amacı ile; ortaöğretime dayalı çeşitli düzeylerde eğitim öğretim, bilim-
sel araştırma, yayın ve danışmanlık yapmak, ülkeye ve insanlığa hiz-
met etmek gibi görevler verilmiştir.
23) Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinin birlikte değerlen-
dirilmesi neticesinde, bilimsel özerkliği ve kamu tüzelkişiliğini haiz
üniversiteler tarafından bu niteliklerinin tabii sonucu olarak lisans
programında hangi derslerin transfere ve muafiyet konu olacağı açık-
ça belirtilmiş olup, şikayetçinin daha önceden mezun olduğu Felsefe
Bölümünden aldığı derslerin yine Sosyoloji Bölümünde tekrardan al-
masından dolayı söz konusu derslere Üniversite tarafından muafiyet
sağlanmamasında herhangi bir hukuka aykırılık söz konusu değildir.
İdari yargının bir çok kararı da bu yöndedir.
24) Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi öğrencilerine daha
önce aldıkları dersler için muafiyet verilmesine ilişkin olarak, Kuru-
mumuz Başdenetçilik Makamının 4/6/2014 tarih ve 02.2013/1066
sayılı Red Kararı ile; “2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile verilen
yetkiler doğrultusunda üniversitelerin ön lisans, lisans, yüksek lisans,
doktora vb. yüksek öğretim programlarının müfredatlarını önceden
tespit edilen prensip ve amaçlara uygun bir şekilde kendilerinin belir-
lediği ilkeler, eğitim politikaları ve standartları ile fiziki imkanlar çer-
çevesinde uygulamaları bilimsel özerkliğin sonucu olduğu,
25) Yükseköğretim kurumlarının ilgili mevzuat ile verilen
yetkiye dayanarak çıkardıkları yönetmeliklerde yer alan hü-
kümlerde ders transferi (muafiyet) hakkı verip vermeme husu-
sunda takdir yetkisine sahip oldukları, idarenin takdir yetkisi-
ni kamu yararı ve kamu hizmetine aykırı kullandığı hususun-
da herhangi bir bilgi, bulgu tespit edilemediği gibi, şikayetçi
tarafından iddia da edilmediği, bu itibarla, idare tarafından
şikayetçinin daha önceki yükseköğretim kurumlarından aldığı
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 259