Page 264 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 264

yetkilerini eğitim ve öğretime ilişkin yönetmelikler düzenlemek su-
            retiyle kullanmışlardır. Bu durum Üniversitelere Anayasa ile tanınan,
            başka bir deyişle, Anayasa ile güvence altına alınan “bilimsel özerklik”
            ilkesinin tabii sonucudur.

               22) Zira, bilimsel özerklik niteliği Anayasa ile güvence altına alınan
            üniversitelere,  çağdaş  eğitim öğretim  esaslarına  dayanan  bir  düzen
            içinde milletin ve ülkenin ihtiyaçlarına uygun insan gücü yetiştirmek
            amacı ile;  ortaöğretime dayalı çeşitli düzeylerde eğitim öğretim, bilim-
            sel araştırma, yayın ve danışmanlık yapmak, ülkeye ve insanlığa hiz-
            met etmek gibi görevler verilmiştir.
               23) Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinin birlikte değerlen-
            dirilmesi neticesinde, bilimsel özerkliği ve kamu tüzelkişiliğini haiz
            üniversiteler tarafından bu niteliklerinin tabii sonucu olarak lisans
            programında hangi derslerin transfere ve muafiyet konu olacağı açık-
            ça belirtilmiş olup, şikayetçinin daha önceden mezun olduğu Felsefe
            Bölümünden aldığı derslerin yine Sosyoloji Bölümünde tekrardan al-
            masından dolayı söz konusu derslere Üniversite tarafından muafiyet
            sağlanmamasında herhangi bir hukuka aykırılık söz konusu değildir.
            İdari yargının bir çok kararı da bu yöndedir.
               24) Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi öğrencilerine daha
            önce aldıkları dersler için muafiyet verilmesine ilişkin olarak, Kuru-
            mumuz Başdenetçilik Makamının 4/6/2014 tarih ve 02.2013/1066
            sayılı Red Kararı ile;  “2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile verilen
            yetkiler doğrultusunda üniversitelerin ön lisans, lisans, yüksek lisans,
            doktora vb. yüksek öğretim programlarının müfredatlarını önceden
            tespit edilen prensip ve amaçlara uygun bir şekilde kendilerinin belir-
            lediği ilkeler, eğitim politikaları ve standartları ile fiziki imkanlar çer-
            çevesinde uygulamaları bilimsel özerkliğin sonucu olduğu,
               25) Yükseköğretim kurumlarının ilgili mevzuat ile verilen
            yetkiye  dayanarak  çıkardıkları  yönetmeliklerde  yer  alan  hü-
            kümlerde ders transferi (muafiyet) hakkı verip vermeme husu-
            sunda takdir yetkisine sahip oldukları, idarenin takdir yetkisi-
            ni kamu yararı ve kamu hizmetine aykırı kullandığı hususun-
            da herhangi bir bilgi, bulgu tespit edilemediği gibi, şikayetçi
            tarafından iddia da edilmediği, bu itibarla,  idare tarafından
            şikayetçinin daha önceki yükseköğretim kurumlarından aldığı




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  259
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269