Page 505 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 505

bölüme yaptığı yatay geçişin kabulüne ilişkin Enstitü Yönetim Kuru-
            lu Kararının, aradan bir yıl geçtikten sonra geri alınması ile ilgili ola-
            rak; idari işlemlerin hukuka aykırı bulunmaları halinde geri alınmaları
            mümkün ise de geri alma işleminin makul bir süre içerisinde, hak ve
            nesafet kurallarını zedelemeyecek şekilde yapılmasının gerekli olduğu
            belirtilmiştir.
               18) Yine, Danıştay 8 inci Dairesinin 1997/506 Esas ve 1999/5569
            Karar Numaralı Kararında 1996 yılı Öğrenci Seçme Sınavına (Birin-
            ci Basmak) katılarak İktisat Bölümüne yerleştirilen davacının ikinci
            basamak sınav ücretini yatırdığına ilişkin banka belgesini süresinde
            Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezine ulaştırmaması nedeniyle
            kaydının iptal edilmesine ilişkin olarak; idari işlemlerde devamlılık
            ve istikrar bulunmasının idare hukukunun ilkelerinden olduğu, ida-
            relerin yokluk, açık hata, gerçek dışı beyan veya hile hallerinde süre
            aranmaksızın hatalı işlemi her zaman geri alabilecekleri, belirtilen bu
            istisnalar dışındaki hatalı işlemlerin geri alınmasının ancak dava açma
            süresinde mümkün olduğu ifade edilmektedir.
               C. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
            dirme
               19) Şikayet Başvurucusu 3 nolu paragrafta açıklandığı üzere kesin
            kaydın yapılması işleminin iptalinin geri alınmasını talep etmektedir.
               20) Bilindiği üzere idareler kendilerinin görevli oldukları alanlarda
            sürekli olarak çeşitli işlemler  tesis etmektedir. Bu işlemler de Hukuk
            Devleti ilkesinin bir gereği olarak hukuka dayanmak durumunda-
            dır. Bununla birlikte bu işlemlerin hukuka uygun olmadığının tespit
            edildiği durumlar da olabilmektedir. Bu tespit sonrasında yapılması
            gereken ise bu işlemin başka kişilerin haklarına müdahale etmemesi
            için hukuk âleminden kaldırılması, geri alınmasıdır. Ancak, belirli bir
            kriterlere bağlı olmayan bir geri alma işlemi bu işlemlerden etkilenen
            kişiler için hak kaybına yol açabileceği gibi idarenin işlemlerinde gü-
            ven kaybına, idarenin istikrarsızlaşmasına, hukuki güvenliğin ortadan
            kalmasına ve uyuşmazlıkların sayısının artmasına neden olabilir. Bu
            nedenlerle yukarı da değinilen Danıştay içtihat ve kararlarının idari
            işlemin geri alınması için bazı kriterler geliştirildiği görülmektedir.
            Buna göre; idarenin yokluk, açık hata gerçek dışı beyanı veya hile hal-
            lerinde hatalı işlem bir süre gözetmeksizin geri alınabilecekken, bu




           500   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   500   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510