Page 505 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 505
bölüme yaptığı yatay geçişin kabulüne ilişkin Enstitü Yönetim Kuru-
lu Kararının, aradan bir yıl geçtikten sonra geri alınması ile ilgili ola-
rak; idari işlemlerin hukuka aykırı bulunmaları halinde geri alınmaları
mümkün ise de geri alma işleminin makul bir süre içerisinde, hak ve
nesafet kurallarını zedelemeyecek şekilde yapılmasının gerekli olduğu
belirtilmiştir.
18) Yine, Danıştay 8 inci Dairesinin 1997/506 Esas ve 1999/5569
Karar Numaralı Kararında 1996 yılı Öğrenci Seçme Sınavına (Birin-
ci Basmak) katılarak İktisat Bölümüne yerleştirilen davacının ikinci
basamak sınav ücretini yatırdığına ilişkin banka belgesini süresinde
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezine ulaştırmaması nedeniyle
kaydının iptal edilmesine ilişkin olarak; idari işlemlerde devamlılık
ve istikrar bulunmasının idare hukukunun ilkelerinden olduğu, ida-
relerin yokluk, açık hata, gerçek dışı beyan veya hile hallerinde süre
aranmaksızın hatalı işlemi her zaman geri alabilecekleri, belirtilen bu
istisnalar dışındaki hatalı işlemlerin geri alınmasının ancak dava açma
süresinde mümkün olduğu ifade edilmektedir.
C. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
dirme
19) Şikayet Başvurucusu 3 nolu paragrafta açıklandığı üzere kesin
kaydın yapılması işleminin iptalinin geri alınmasını talep etmektedir.
20) Bilindiği üzere idareler kendilerinin görevli oldukları alanlarda
sürekli olarak çeşitli işlemler tesis etmektedir. Bu işlemler de Hukuk
Devleti ilkesinin bir gereği olarak hukuka dayanmak durumunda-
dır. Bununla birlikte bu işlemlerin hukuka uygun olmadığının tespit
edildiği durumlar da olabilmektedir. Bu tespit sonrasında yapılması
gereken ise bu işlemin başka kişilerin haklarına müdahale etmemesi
için hukuk âleminden kaldırılması, geri alınmasıdır. Ancak, belirli bir
kriterlere bağlı olmayan bir geri alma işlemi bu işlemlerden etkilenen
kişiler için hak kaybına yol açabileceği gibi idarenin işlemlerinde gü-
ven kaybına, idarenin istikrarsızlaşmasına, hukuki güvenliğin ortadan
kalmasına ve uyuşmazlıkların sayısının artmasına neden olabilir. Bu
nedenlerle yukarı da değinilen Danıştay içtihat ve kararlarının idari
işlemin geri alınması için bazı kriterler geliştirildiği görülmektedir.
Buna göre; idarenin yokluk, açık hata gerçek dışı beyanı veya hile hal-
lerinde hatalı işlem bir süre gözetmeksizin geri alınabilecekken, bu
500 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU