Page 134 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 134

E. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               34. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
            yışında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil aynı
            zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
            mektedir.
               35. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in “İyi yönetim ilkeleri”
            başlıklı 6 ncı maddesinde; Kurumun inceleme ve araştırma yaparken
            insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ay-
            rımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmolarak ama-
            sı, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik,
            haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme
            hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme,
            kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilme-
            si, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması
            gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davra-
            nışta bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlenmiştir. Söz konusu
            Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avru-
            pa Birliği Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde de iyi yönetim
            hakkından bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa parlamentosu
            tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası’nda da
            yer verilmiştir.
               36. Kurumumuzca istenilen bilgi ve belgelerin ilgili İdare tarafın-
            dan gecikmeksizin, gerekli özen ve itina gösterilmek suretiyle süresin-
            de gönderildiği, telefon ile yapılan görüşmelerde nezaket içerisinde ge-
            rekli bilgilerin verildiği ve nezaket kurallarına uyulduğu, bu yönlerden
            idarenin iyi yönetişim ilkelerine uygun davranışta bulunduğu ancak;
               Şikayetçinin başvurusu ile ilgili yaptığı itiraza İdarenin herhangi bir
            cevap vermediği dolayısıyla “kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi”
            ilkesine ve hangi sürede hangi mercilere başvurabileceğinin gösteril-
            memiş olması sebebiyle “karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi”
            ilkesine uymadığı da anlaşılmış olup, idarenin bundan böyle bu ilkele-
            re de uyması beklenmektedir.







                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  127
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139