Page 526 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 526
tüketiciye yansıtılmasının gerekli olduğu, tesis edilen eylem ve işlem-
lerin sayısal nitelikleri ve mali boyutları göz önünde bulundurularak
dinamik elektrik piyasasının sekteye uğramaması ve yargının gereksiz
iş yüküne boğulmaması amacıyla böyle bir düzenleme yapılmasının
gerektiği şeklinde ifadelerin yer aldığı tespit olunmuştur.
16. Yukarıdan beri anlatılan hususlar, şikayet başvurucu-
sunun iddiaları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları, son yasal
değişiklikler ve tüm dosya kapsamı hep birlikte değerlendi-
rildiğinde; şikayet başvurucusuna gönderilen elektrik faturalarında
01/01/2016 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yapılan % 6,8
oranındaki zammın nedenlerinin ve dağıtım bedelinin yasal daya-
naklarının açıklandığı, anlaşılması güç olan fatura bedelleri ile ilgili
olarak sadeleştirme yoluna gidildiği ve elektrik hizmetinin dağıtımla
ilgili olan bedellerinin (sayaç okuma, iletim bedeli, teknik ve teknik
olmayan kayıp maliyeti, dağıtım bedeli) dağıtım bedeli adı altında tek
kalemde toplandığı, şikayet başvurucusunun da özellikle konu ettiği
elektrik faturalarındaki Dağıtım Sistem Tarifesi olarak belirtilen dağı-
tım bedelinin; elektrik enerjisinin 36 kV ve altındaki hatlar üzerinden
naklini gerçekleştirmek için gerekli olan tesis ve şebekenin tesisi ile
bu tesislerin işletilmesi ve bakımını kapsadığı; şikayet başvurucusu-
nun elektrik faturalarında yapılan incelemede ayrıca 2015 yılına ait
tüketim bedelinin 119,722 kWh iken, 2016 yılına ait tüketim bede-
linin 242,681 kWh olduğunun anlaşıldığı, tüketimin iki kattan fazla
arttığı ve haliyle dağıtım bedelinin toplam fatura bedelinin % 27’sine
tekabül ettiği de açıklanarak talep gereği faturalarda yer alan dağıtım
bedelinin ayrıntılarının yazılı olarak başvurucuya bildirildiği, akabin-
de 04/06/2016 tarihinde kabul edilen ve 17/06/2016 tarih, 29745 sa-
yılı Resmi Gazetede yayımlanan 6719 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu
İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile yukarıda
bahsi geçen maliyet kalemlerinin tüketicilerden alınmasının mevzuata
uygun hale geldiği görülmektedir. Somut olayımız açısından bakılacak
olursa, kamusal kaynakların verimli, adil, tasaruflu kullanılması ya-
nında devletin kamuya getireceği hizmetlerin kaynağa ihtiyacı oldu-
ğu da kuşkusuzdur. Unutulmamalıdır ki birey ve birey topluluklarının
devletten faydalandığı hizmetler yönünden sorumlulukları mevcuttur.
Bu doğrultuda idarenin kamu yararı ve hizmetin gereklerine aykırı ol-
mamak kaydıyla genel düzenleyici işlemler yapmakta yetkili olduğu ise
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 519