Page 20 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 20
YILLIK RAPOR 2013
1. KAMU DENETÇİLERİNİN DEĞERLENDİRMELERİ
1.1. Kamu Denetçisi Sayın Zekeriya ASLAN
Kamu yönetiminin dünyadaki değiş- şekilde idareyi denetleyebilmesidir. Bura-
melere paralel olarak yeniden yapılandı- da amaçlanan, idarenin haksız eylem ve
rılması konusu, her geçen gün ülkelerin işlemlerinden, tutum ve davranışlarından
gündeminde daha çok yer etmektedir. Bu kaynaklanan mağduriyetleri gidermektir.
noktada, kamu hizmetleriyle ilgili vatan- Kökeni Osmanlı Devletine dayanan,
daşın idareden kaynaklanan şikâyetlerini resmi olarak ilk defa İsveç’te hayata geçtiği
en aza indiren, idarenin haksız uygulama- kabul edilen ve uzun yıllar İskandinav ül-
ları karşısında kişilerin haklarını hakka- kelerinde uygulama alanı bulan Ombuds-
niyete de uygun bir şekilde koruyabilen, manlık Kurumu, özellikle 1950’li yıllardan
vatandaş odaklı yönetim anlayışının ülke- sonra diğer ülkelerin kamu yönetimlerin-
mizde de yerleşmesi büyük önem arz et- de varlık bulmaya başlamıştır.
mektedir. Ülkemizde de kamu hizmetlerinin iş-
Hukuk devletinin en temel ilkelerin- leyişinde bağımsız ve etkin bir şikâyet me-
den biri; vatandaşların idarenin haksız kanizması oluşturmak ve idare ile bireyler
eylem ve işlemlerine karşı başvurabile- arasındaki uyuşmazlıkları etkin ve hızlı
cekleri hukuki yolların bulunması ve bu
20