Page 53 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 53

YILLIK RAPOR 2013




                rumun Yetkilendirilmesi)               herhangi bir engel bulunmamasına rağ-
                Bu bağlamda, Kamu Denetçiliği Ku-      men inceleme faaliyetleri noktasında Av-
            rumu ile benzer görev alanına sahip bi-    rupa Konseyi kararları kapsamında bir
            rimler kurulsa dahi, uygulamada meydana    takım eksiklikler bulunmaktadır. Bunların
            gelebilecek yetki çatışmalarının önüne ge-  en başında, kurumun resen inceleme (own
            çebilmek ve Avrupa Konseyi kararlarında    initiative/ex-officio investigations) yapa-
            da vurgulandığı üzere birey nezdinde tek   maması gelmektedir. Kurumun, herhan-
            bir şikâyet merciinin varlığını muhafaza   gi  bir  konuda  inceleme  yapabilmesi  için,
            edebilmek  adına;  şikâyet  başvurularını   menfaati ihlal edilen kişi (bazı özel ko-
            kabul etmeye yalnızca Kamu Denetçiliği     nularda diğer üçüncü kişiler) tarafından
            Kurumunun yetkili olması, diğer kurum/     konuya ilişkin şikâyet başvurusunda bulu-
            kurulların ise izleme ve raporlama faali-  nulması gerekmektedir. Şikâyet başvurusu
            yetlerini yerine getirmek üzere görevlen-  olmaksızın, basın veya kamuoyu aracılı-
            dirilmesi önem arz etmektedir.             ğıyla öğrenilen bilgiler ışığında resen her-
                                                       hangi  bir  inceleme  başlatılamamaktadır.
                Zira, Kurum, idarenin sadece işlem ve
            eylemlerini değil, tutum ve davranışlarını;   Ombudsmanın resen inceleme yapma yet-
            yalnızca hukuka uygunluk değil, aynı za-   kisine sahip olması gerekliliği, AKPM’nin
            manda hakkaniyete uygunluk (yerindelik)    1615 (2003) sayılı tavsiye kararının 7’nci
            yönünden de incelemeye, araştırmaya ve     maddesinde de açıkça vurgulanmaktadır.
            idareye önerilerde bulunmaya yetkilidir.       Raporda ifade edilen bir diğer husus
            Bu açıdan bakıldığında, Kurum diğer ku-    ise gözaltı yeri/tutukevi/tevkifevlerine hiç-
            rumlardan farklı olarak “yerindelik incele-  bir kısıtlama olmaksızın giriş hakkıdır. Bu
            mesi” yetkisine de sahiptir.               konunun da, resen inceleme yetkisi ile pa-

              3- Kurumun bilgi ve belgeye erişimi ile   ralel olarak değerlendirilmesi uygun ola-
                denetim faaliyetleri önündeki en-      caktır. Kurum şikâyet konusunun ancak
                gellerin kaldırılması:  Kurumun bilgi   insan haklarına, temel hak ve özgürlükle-
                ve belgeye erişimi Kanun ile açık bir   re, kadın ve çocuk haklarına ilişkin olma-
                şekilde garanti altına alınmıştır. Bu   sı halinde yerinde inceleme ve araştırma
                kapsamda,  Devlet  sırrı  niteliğindeki   (on-site investigations) yapabilmektedir.
                bilgi ve belgeler dahi Başdenetçi veya   Bunun dışında, herhangi bir şikâyet baş-
                görevlendireceği Denetçi tarafından    vurusunda bulunulmaksızın, Kurumun
                yerinde incelenebilmektedir.           çeşitli vasıtalarla edindiği bilgiler ışığında
                                                       idarenin hatalı olduğunu düşündüğü ko-
                Kurumun bilgiye erişimi konusunda




                                                    53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58