Page 23 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 23
“Hukukla sınırlandırılmış devlet” an- 29 Mart 2014 tarihi itibariyle incele-
layışının somut bir uygulaması ola- meye başlamış bulunmaktayız. Görevli
rak görülen Ombudsmanlık Kurumu, olduğumuz konu ve alanlarda yapılan
demokrasi ve hukuk devleti ülküsüne başvuruların dağılımına bakıldığında;
bağlı pek çok ülkede yaşama geçiril- en yoğun başvuruların, imar uygulama-
miş bulunmaktadır. Kamu hizmetinden ları başta olmak üzere mahalli idarelerce
yararlananlar için adaletin yerine ge- yürütülen hizmetler ile mülkiyet hakkı-
tirildiği, onlara nesnel, saygılı, hızlı ve na ilişkin olduğu görülmektedir.
kaliteli bir kamu hizmetinin sunulduğu-
na dair güvence veren bir otorite olarak Denetçiliğimin görevli olduğu konular
Ombudsmanlık kurumu, aynı zamanda daha ziyade kişilerin üzerinde tasar-
yönetim açısından da eylem ve işlem- ruf edebilecekleri haklara ilişkin ol-
lerinde gözden kaçan veya yapılan yan- duğundan, uzlaşmaya uygun konular
lışlıkların düzeltilmesine olanak sağlayan olarak karşımıza çıkmaktadır. Kaldı ki,
ek bir “yanlışlıktan arındırma” merciidir. kurum kültürü olarak da idare ile birey
Bu anlamda, Ombudsmanlık kurumu, arasındaki ilişkileri geliştirmek noktasın-
vatandaşların temel hak ve özgürlükle- da, bireyin idareye olan güvenini artır-
rinin korunması, idarenin eylem ve mak ve idare karşısında bireyin çekin-
işlemlerinde hakkaniyetin sağlanması genliğini azaltmak maksadıyla, birey
açısından, yönetilenlerle yönetenler, ile idareyi bir araya getirerek sorunun
devletle birey arasında, kamu görevlileri taraflarca müzakere edilmesini sağla-
ile halk arasında önemli bir köprü olma manın daha faydalı olacağı kanaatinde-
vazifesini ve vatandaşların devlete olan yim.
güveninin teminatını simgelemektedir.
Bu kapsamda her iki tarafı da tatmin
Bu bağlamda, Kurumumuzun iş bölümü edecek bir çözüm bulunmasını sağla-
esasları çerçevesinde Denetçiliğimin mak noktasında uzlaştırma yöntemi, baş-
görev alanına giren konular; orman, su, vuruların birçoğunun çözüme ulaştırıl-
çevre ve şehircilik; enerji, sanayi, güm- masında Denetçiliğimizce kullanılmak-
rük ve ticaret; mülkiyet hakkı ile ma- tadır. Ayrıca, idarelerde oluşturulan
halli idarelerce yürütülen hizmetlerdir. irtibat noktaları ile karşılıklı iletişim
Diğer alanlardan farklı olarak, mahalli yolunun kullanılmasının; vatandaşla
idareler tarafından yürütülen hizmetlere idare arasındaki iletişimin ve vatandaşın
ilişkin şikâyetleri, mevzuatımız gereği idareye olan güveninin kuvvetlenmesine
23