Page 329 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 329

YILLIK RAPOR 2014



            Diğer şikâyetçi ise başvurusunda, yak-     tilmekte olup, Cumhuriyetin temel nite-
            laşık 7817 prim gün sayısıyla emekli ol-   liklerinin ifade edildiği 2 nci maddesinde
            duğunu, 1.036 TL emekli aylığı aldığını,   de Türkiye Cumhuriyetinin sosyal bir
            intibak yasasından sonra, 3600 prim gün    hukuk devleti olduğu belirtilmiştir.
            sayısı ile emekli olanların 1.030, 1.050 ve
            1.080 TL maaş aldığını öğrendiğini belir-  Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun
            terek, mağduriyetinin giderilmesini talep   E:2012/21 17 K:2012/230 sayılı kararın-
            etmektedir.                                da  “…  Sosyal  Güvenlik  Kurumları  ara-
                                                       sında norm ve standart birliği bulun-
            Kurumumuzca yapılan araştırma ve in-       mamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumları
            celeme sonucunda,                          arasında, yalnızca aylıkların seviyesi
                                                       bakımından değil, koruma kapsamına
            -SSK emekli aylıklarının günümüze ka-      alınan tehlikeler ve hak kazanma şartları
            dar altı ayrı sisteme göre hesaplandığı,   bakımından da farklılıklar olduğu belir-
            her bir sistemin aylık bağlama kuralların-  gindir. Önemli olan, hangi kurum olursa
            da değişiklik meydana getirdiği tespit     olsun, aynı külfete katlanan insanların
            edilmiştir.  Emekli  grupları  arasındaki   aynı haklara sahip olmasının sağlanması
            “nimet/külfet dengesi”nin tam olarak       olmalıdır. Esasen; Sosyal Güvenlik Ku-
            sağlanamaması  nedeniyle  aynı  “külfet”e   rumları`nın görevi Sosyal Sigorta Kanun-
            katlanan sigortalıların bağlı oldukları    ları  çerçevesinde  kapsama  aldıkları
            sosyal güvenlik kurumlarının farklı ol-    kişileri koruma garantisini sağlamaktır.
            ması nedeniyle, aynı “nimeti” elde edile-  Sigorta hukukunda amaç, yüksek stan-
            mediği, aynı statüdeki emeklilere farklı   dartta sosyal güvenlik sağlayan bir sis-
            aylıklar  bağlandığı, aylıkların  bağlan-  temin oluşturulmasıdır. Yine, sosyal
            masında gelişme hızı endekslerinin dik-    sigortalar  külfet nimet  dengesi  üzerine
            kate alınmadığı görülmüştür.               kurulan kurumlardır. O nedenle, külfe-
                                                       tin (çalışıp primleri ödemek) karşılığının
            Anayasamızın  başlangıç  kısmında,  her    alınmaması  sosyal  güvenlik  sisteminin
            Türk  vatandaşının  Anayasadaki  temel     amacıyla bağdaşmaz ve böyle bir uygu-
            hak ve hürriyetlerden eşit ve sosyal ada-  lamada kabul edilemez. Buna, aksi bir
            let gereklerince yararlanarak onurlu       yorum, sisteme duyulan güveni ortadan
            bir hayat sürdürme ile maddi ve mane-      kaldırır. En önemlisi, yükümlülüklerini
            vi varlığını bu yönde geliştirme hak ve    zamanında yerine  getirenlerin bir an-
            yetkisine doğuştan sahip olduğu belir-     lamda cezalandırılması olur ki, bu sosyal



                                                  329
   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334