Page 301 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 301
nimetlerinin ne olduğunu iyi bilirim. Türk halkı, Türk milleti olağanüstü bir şey yaptı,
tankların altına yattı, tankları durdurdu, helikopterden atılan mermilere, uçaklardan
atılan bombalara göğsünü siper etti ve darbeyi durdurdu, demokrasiye, hukuka ve
evlatlarının geleceğine sahip çıktı. Ne olur bunu bütün dünyaya anlatın sizden istir-
hamım. Çünkü dünyada bunun örneği yok.” dedi. Biz de çok memnun olduk, bunu not
ettik. Bunu şunun için söylüyorum arkadaşlar: Hepimizin niyeti, işte, bu kahraman,
aziz millete verilen hizmetlerin en kalitelisini ve en güzelini vermek. Kamu Denetçiliği
Kurumu da zaten bunun için kurulmuş. Alternatif çözüm yolları Türkiye’de çoğalıyor,
bu memnuniyet verici bir şey. Şikâyete bağlı hususlarda uzlaşmacılık veya 2018’de iş
hukukundan kaynaklanan ihtilaflarda ara buluculuk… Mesela, ben rakamlara baktım,
efendim, 2017’de 230 bin iş davası açılmış, zorunlu ara buluculuk gelince 2018’de dava
oranı yüzde 70 azalmış. Demek bizim insanımız uzlaşmadan yana. Şimdi, 2018’de de
ticari davalara zorunlu ara buluculuk getirdi. Kamu Denetçiliği Kurumu olarak da biz
halk ile devlet arasında ara bulucuyuz. Çalışma usulümüz şikâyete bağlı. Hani, araca
benzin konunca gidiyor ya, bizim de hareket noktamız şikâyet.
Kaliteli şikâyet oluyor mu? Şimdi efendim, CİMER’e çok sayıda başvuru gidiyor,
CİMER de ilgili, işte, valilik, neresiyse oraya gönderiyor ama bize gelen şikâyetler-
de biz önce şikâyetin hukuka uygun olup olmadığına bakıyoruz, hemen ilgili denetçi
arkadaşlara gönderiyoruz. Bir bakıyoruz ki vatandaş burada ilk çıplak bakışta haklı.
Hemen arkadaşlarımız, uzmanlar, denetçi arkadaşlarımız o idareyle -belediyse beledi-
ye, valilikse valilik, bakanlıksa bakanlık- irtibata geçiyorlar ve dostane çözümü temin
ediyorlar. Bu, olağanüstü güzel bir şey. Derdi, sıkıntısı olan insan bir kuruma müraca-
at ediyor, sorunu hallediliyor “Ne güzel ülkem var, ne güzel memleketim var.” diyor.
Mahkemeye gitmeden, avukat tutmadan, para pul ödemeden çözülüyor. Bize yapılan
şikâyetler içerisinde kabul edilebilir şikâyet oranı yüzde 24 civarında. Bu yüzde 24’ün
arkadaşlar, yüzde 60’ını dostane çözümle çözmüşüz. O açıdan, ben denetçi arkadaşla-
rıma huzurunuzda teşekkür ediyorum.
Bu çok önemli bir husus. Bu noktadaki gayretimiz artıyor. Diğer konularda da ida-
reden bilgi, belge istiyoruz. İdare hukukunda, hepimizin bildiği gibi, tanık dinlenmez
ama biz tanık da dinleyebiliyoruz, bilirkişi incelemesi yaptırıyoruz, kararları ondan
sonra veriyoruz. Bizim kararlarımızı görmüşsünüzdür. Önce o konuda Avrupa İnsan
Hakları Mahkemesinin içtihatları, Anayasa Mahkemesinin kararları, Danıştayın, Yargı-
tayın kararları ve bizim denetçi arkadaşımızın görüşü, önerisi. Bu bir zenginlik. İnşal-
lah buna sizden daha kuvvetli katkı bekliyoruz.
14 ŞUB A T 2019 299