Page 198 - mahalli-iradeler
P. 198

sonucuna göre devlet mührünün sağlam olduğunun ve sayaca herhan-
            gi bir müdahalenin yapılmadığının anlaşılmasından sonra ilgili bakan-
            lık birimince şikayetli muayenesinin yapılacağı bu muayene sonucun-
            da sayacın doğru çalıştığı tespit edilirse, belirlenen tarifesine göre sa-
            yaç bedeli ve sayaç değiştirme bedelinin aboneden alınacağı muayene
            sonucunda sayacın hatalı çalıştığı ve hatanın da aboneden kaynaklan-
            madığı tespit edilirse aboneden herhangi bir bedel alınmayacağı yer
            almıştır.
               13/3) Atıksu tarifesi başlıklı 13 üncü maddesinde, Tüketilen
            her bir m³ su üzerinden alınan atıksu bedeli, abonenin ait olduğu tari-
            fenin su bedelini aşmayacak şekilde Genel Kurul tarafından belirlene-
            ceği ifade edilmiştir.
               B. Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar
               14) Anayasa Mahkemesinin 26/01/2012 tarih 2011/6 E.
            2012/16 K. sayılı kararında,
               2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü
            Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 23 üncü maddesinin birin-
            ci fıkrasında yer alan su bedeli ve atıksu bedelinin belirlenmesinde
            ‘’%10’dan aşağı olmayacak nispetinde bir kâr oranı esas alı-
            nır.’’ ibaresinin, Anayasa’nın 2 nci maddesine aykırılığı savıyla iptali
            istemiyle açılan davada;
               Büyükşehir belediyelerinin nüfus artışı, büyüme hızı, yapılaşması,
            sosyal, ekonomik ve kültürel gelişimi, sanayileşme düzeyi ile su üre-
            tim-tüketim kapasitesi ve maliyetinin tamamen birbirinden farklı
            olduğu, bu nedenle büyükşehir belediyelerinin anılan farklılıklara pa-
            ralel olarak sunacakları hizmetlere göre elde edecekleri gelirler ve bu
            gelirlerdeki kârlılık oranın da değişebileceği,
               Bu itibarla idarelerin hizmet sunarken zamana ve değişen şartlara
            göre daha önceden kanun ile alt ve üst sınırı belirlenmiş kârlılık oranı-
            nın üstünde veya altında bir kârlılık oranı uygulanmasına ihtiyaç du-
            yabileceğinden, su bedelinin tespitinde uygulanacak kârlılık oranı-
            nın belirlenmesi ölçülü ve adil olmaları koşuluyla idarenin tak-
            dirine bırakılması gerektiğinden, ‘’%10’dan aşağı olmayacak
            nispetinde’’ ibaresinin Anayasa’ya aykırı olduğuna ve iptaline,
            oybirliğiyle karar verilmiştir.




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  193
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203