Page 202 - mahalli-iradeler
P. 202

adil ve ölçülü olması koşuluyla idarenin takdirine bırakılması
            gerektiğinden bahisle %10 ibaresi iptal edilmiştir.
               27) Anayasa mahkemesi içtihatlarında, atıksu bedelinin tarifeye ve
            abonman sözleşmesine göre alındığı, sözleşmeyle özel hukuk ilişkisi
            kurulmasından sonra yapılan hizmet karşılığında ödenecek bedelin
            maliyet ve kar esasına göre belirlendiği, ödemenin hukuksal dayana-
            ğının kamu gücüne değil abonman sözleşmesine dayandığı, bu sözleş-
            menin tip sözleşme görünümde olduğu, hizmetten yararlanan kişinin
            sözleşmeyi idareyle birlikte düzenlemesi yerine katılımı (iltihakı) söz
            konusudur. Bu durumun idareyle kişi arasında kurulan özel hukuk
            ilişkini kamu hukuku ilişkisine dönüştürmeyeceğinden tarifeye göre
            alınan atıksu bedelinin (kullanılmış suların uzaklaştırılması) ücret ni-
            teliğinde olduğundan, vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülük
            kapsamında olmadığı belirtilmiştir.
               28) Bu kapsamda atıksu bedelinin ücret niteliğinde olması
            ve bedelin belirlenmesinde herhangi bir alt ve üst karlılık ora-
            nı olmadığı hususları dikkate alındığında, kullanılan su kadar
            atıksu bedeli alınmasında hukuka aykırılık tespit edilmemiş-
            tir.
               29) Su faturasında yer alan diğer bir kalem olan şube yolu
            bakım ücreti yönünden ise, Aski Tarifler Yönetmeliğinin şube yolu
            bakım ücreti ve kanal bağlantı bedeli başlıklı 20 nci maddesinde, su
            verilecek yerlerin herbirinin kendisine ait bir şube yolu olacağı, şube
            yolu ve su sayacının işletme ve bakım masraflarını karşılamak üzere
            şube yolu bakım ücreti alınacağı yer almıştır.
               30) Şube yolu bakım ücretinde, şikayet konusu dönemde meyda-
            na gelen %200’ün üzerindeki artışın gerekçesi ilgili idareye soruldu-
            ğunda, 4.2 numaralı parargafta yer aldığı üzere bakım ve onarımların
            yapıldığı ayrıca 2008-2013 yılları arasında hiç artış yapılmadığından
            bahisle artan maliyetler nedeniyle artış yapıldığı belirtilmiştir.
               31) İdarenin bu kapsamda geçmiş dönemde şube yolu bakım üc-
            retini yıllara bölüp almasının daha uygun olduğu tespit edilmişse de,
            alınmayan yılları da katarak, 2013 yılından itibaren şube yolu bakım
            ücreti almasında, geçmiş yıllardan bu yana değerlendirme yapılarak
            2013’ten itibaren alındığı, bunun ölçülülük ve oranlılığa aykırı oldu-
            ğunun söylenemiyeceği, yasal bir engelede rastlanmadığı,  bu itibarla



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  197
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207