Page 133 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 133
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Diğer taraftan, mülteciler içindeki travmatik etkiler, eğitimsizlik, mesleksizlik, işsizlik
ve azınlık psikolojisi gibi pek çok sorun alanı suç işleme eğilimlerini güçlendirmektedir.
Dünyanın başka yerlerinde de olduğu gibi, mülteci ve göçmenlerin suç oranlarındaki
artışın, biraz zamanla biraz da sosyal dışlanma ile yakından bağlantılı olduğu
bilinmektedir.
Suç işleme sayılarının artması halinde bunun toplumu mülteciler aleyhine bir tavır
almak konusunda etkilemesi de şaşırtıcı olmayacaktır.
Suriyelilerin Türkiye’de yarattığı temel güvenlik kaygıları içinde 2012-2015 yılları
arasında sınırdan yoğun kitlesel geçişlerin yapılmış olması ve bu sebeple gelen kitlenin
güvenlik soruşturmalarının etkin şekilde yapılamamış olmasının getirdiği belirsizlik,
az sayılarda da olsa henüz kayıt altında olmayanların varlığı, 3,4 milyonu aşan sayısal
büyüklük, Suriyelilerin kendi içlerindeki çatışma riskleri, bölgedeki pek çok terör
örgütünün mültecilere yönelmesi, radikalleşme, gettolaşmadan kaynaklı içe kapalılık ve
yerel toplumu reddetme, kayıt dışı çalışma ya da işyeri açmadan kaynaklanabilecek yerel
gerginlikler, okul hayatından kopma ve benzeri sorunların artması ile ortaya çıkabilecek
olası dışlanma kaynaklı “öfke birikimi” gibi hususlar ön plana çıkmaktadır.
Halen okula gitmeyen 340 bin civarındaki Suriyeli çocuk ve gencin varlığı bile aslında
güvenlik açısından yeterli endişe kaynağı teşkil etmektedir.
VII. Eğitim
Türkiye’deki Suriyelilerin eğitim durumlarını ve bu konudaki çalışmaları iki ayrı başlık
altında ele almak gerekmektedir. Bunlardan birincisi Türkiye’deki Suriyelilerin genel
eğitim durumu, diğeri ise Türkiye’de okul çağındaki Suriyeli çocuk ve gençlerin eğitime
ulaşma imkânlarıdır.
◊ Türkiye’deki Suriyelilerin Genel Eğitim Durumu
Türkiye’deki Suriyelilerin eğitim seviyesi konusunda elde bulunan veriler, genelde
Türkiye ortalamalarının oldukça altında bir görüntü vermektedir.
T.C. Kalkınma Bakanlığı’nın Mart 2016’da yayınladığı “Türkiye’deki Geçici Koruma
Statüsündeki Suriyelilere Yönelik 2016-2018 Dönemini Kapsayan Birinci Aşama
İhtiyaç Analizi” başlıklı belgede de yer alan ve GİGM kayıt verilerinden hareketle
hazırlanan tabloya göre Türkiye’deki Suriyelilerin %33,3’ünün okur-yazar olmadığı, %
13’ünün okula gitmediği ama kendi kendine okuma yazma öğrendiği anlaşılmaktadır.
TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU 133