Page 141 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 141
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Tablo 13: Eğitim Kademelerine Göre Okullaşma Oranları
Okul Kademeleri Okullaşma Oranları
Okul öncesi %34
İlkokul %108
Ortaokul %53
Lise %23
Kaynak: MEB’in 02/08/2017 tarihli sunum metni
Tablo 14.: Cinsiyete göre okullaşma oranı
Gem’deki
Cinsiyet Resmi Okul’daki Öğrenci Sayısı Toplam
Öğrenci Sayısı
Kız 174.156 134.353 308.509
Erkek 176.979 133.460 310.439
TOPLAM 351.135 267.813 618.948
Kaynak: MEB’in 23/10/2017 tarihli metin
Ülkemizde bulunan okul çağındaki Suriyeli çocuk sayısı, pek çok AB ülkesindeki
toplam öğrenci sayısının bile üzerinde olup, ciddi bir kapasite artırımı ihtiyacını ortaya
çıkartmaktadır. Ayrıca “kayıp kuşaklar olmasın” ilkesi çerçevesinde Türkiye’de gösterilen
bütün çaba, emek ve en önemlisi devletin kararlılığına rağmen, Suriyeli çocukların
eğitimi konusunda ciddi sorun alanlarının bulunduğu, zira halen okula gidemeyen
çocukların sayısının oldukça yüksek olduğu ve buna acilen çözüm bulunması gereği
de bir gerçek olarak karşımızda durmaktadır. Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı başta
olmak üzere konuyla ilgili kurumlar öncelikle kayıp kuşakların mümkün olduğunca
sınırlı sayılarda kalmasını sağlamak için çalışmalar yapmaktadır. Suriyeli çocukların
eğitim zincirinden kopmalarının yaratacağı pek çok potansiyel sorun da bu çabalarda
özellikle dikkate alınmaktadır. Suriyeli çocukların eğitimi hususunda sorun alanlarını şu
şekilde sıralamak mümkündür:
1. Suriyeli çocukların eğitiminde karşılaşılan temel sorun, dil ve alfabe farklılığından
kaynaklanmaktadır. Çocukların Türkçe eğitim veren okullara intibakları
konusunda dil farkından kaynaklanan sorunlar doğal engel teşkil etmektedir. Bu
sorun özellikle devlet okullarına yönlendirilen 3. sınıf ve sonrasındaki öğrenciler
için daha da dikkat çekicidir.
TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU 141