Page 141 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 141

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            Tablo 13: Eğitim Kademelerine Göre Okullaşma Oranları


             Okul Kademeleri                                Okullaşma Oranları

             Okul öncesi                                          %34

             İlkokul                                              %108
             Ortaokul                                             %53

             Lise                                                 %23

            Kaynak: MEB’in 02/08/2017 tarihli sunum metni
            Tablo 14.: Cinsiyete göre okullaşma oranı

                                 Gem’deki
             Cinsiyet                           Resmi Okul’daki Öğrenci Sayısı  Toplam
                               Öğrenci Sayısı
             Kız                  174.156                134.353                308.509
             Erkek                176.979                133.460                310.439
             TOPLAM               351.135                267.813                618.948

            Kaynak: MEB’in 23/10/2017 tarihli metin
            Ülkemizde bulunan okul çağındaki Suriyeli çocuk sayısı, pek çok AB ülkesindeki
            toplam öğrenci sayısının bile üzerinde olup, ciddi bir kapasite artırımı ihtiyacını ortaya
            çıkartmaktadır. Ayrıca “kayıp kuşaklar olmasın” ilkesi çerçevesinde Türkiye’de gösterilen
            bütün çaba, emek ve en önemlisi devletin kararlılığına rağmen, Suriyeli çocukların
            eğitimi konusunda ciddi sorun alanlarının bulunduğu, zira halen okula gidemeyen
            çocukların sayısının  oldukça  yüksek olduğu ve buna acilen çözüm  bulunması  gereği
            de bir gerçek olarak karşımızda durmaktadır. Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı başta
            olmak üzere konuyla ilgili kurumlar öncelikle kayıp kuşakların mümkün olduğunca
            sınırlı sayılarda kalmasını sağlamak için çalışmalar yapmaktadır. Suriyeli çocukların
            eğitim zincirinden kopmalarının yaratacağı pek çok potansiyel sorun da bu çabalarda
            özellikle dikkate alınmaktadır. Suriyeli çocukların eğitimi hususunda sorun alanlarını şu
            şekilde sıralamak mümkündür:

               1.  Suriyeli çocukların eğitiminde karşılaşılan temel sorun, dil ve alfabe farklılığından
                  kaynaklanmaktadır. Çocukların  Türkçe eğitim veren okullara intibakları
                  konusunda dil farkından kaynaklanan sorunlar doğal engel teşkil etmektedir. Bu
                  sorun özellikle devlet okullarına yönlendirilen 3. sınıf ve sonrasındaki öğrenciler
                  için daha da dikkat çekicidir.






                                                                   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU  141
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146