Page 151 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 151
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Aynı yönetmelikte sağlık hizmetlerinin Sağlık Bakanlığı’nın kontrol ve sorumluluğunda
yapılacağı ve yaptırılacağı hüküm altına alınmıştır. Anılan yönetmeliğe istinaden Geçici
Koruma Altına Alınanlara Verilecek Sağlık Hizmetlerine Dair Esaslar hazırlanmış
olup, söz konusu yönergeye göre Geçici Koruma Kimlik Kartı olanlar, GİGM
tarafından henüz kaydı yapılmamış olanlar ile sınırdan yaralı olarak geçen ve geçici
koruma kapsamında sayılanlar sağlık hizmetlerinden faydalanabilmektedir. Söz konusu
hizmetler acil sağlık hizmetleri, birinci basamak, ikinci basamak ve üçüncü basamak
sağlık hizmetlerinden oluşmaktadır.
ORSAM’ın “Suriyeli Sığınmacıların Türkiye’ye Etkileri 2015” raporunda; sınır illerinde
devlet hastanelerindeki toplam hizmetin %30 ile %40’ı arasında bir oranda Suriyelilere
hizmet verildiği, bu nedenle sınır illerindeki devlet hastanelerinde kapasite sorunu
yaşandığı, sınır illerinde sadece Türkiye’deki sığınmacıların değil, Suriye’de yaşayan ve
çatışmalar nedeniyle yaralanan kişilerin de bu hastanelerde tedavi edilmekte olduğu, bu
nedenle hem fiziki şartlar hem de sağlık çalışanları açısından kapasite sorunu yaşandığı,
hizmet alamadığını düşünen yerel halkın da tepki geliştirdiği belirtilmektedir. Aynı
raporda, ayrıca sağlık hizmetleri ile bağlantılı bir diğer etkinin toplum sağlığının
olumsuz etkilenmesi olduğu, Türkiye’de görülmeyen bazı hastalıkların ve aşıları dahi
kaldırılan çocuk felcinin sınır illerinde görülür hale geldiği, bu kapsamda sınır illerinde
0-5 yaş grubu çocukların tamamına çocuk felci aşısı yapıldığı, bunun yanında kızamık
ve şark çıbanı grubu hastalıklarının da yeniden görülmeye başlandığı, Gaziantep ilinin
2013 yılında en çok kızamık hastalığı görülen il olduğu hususları yer almaktadır. 143
Yapılan çalışma ziyaretlerinde ve düzenlenen toplantılar neticesinde Suriyeli nüfusunun
yoğun olduğu illerde sağlık hizmetleri konusunda ciddi kapasite ihtiyacı ortaya çıktığı,
zaman zaman yerel halkın sağlık hizmetlerine erişememe yönünde şikâyetleri olduğu
da gözlenmiştir.
Geçici koruma altındaki Suriyeliler, göçmen sağlığı merkezlerinden, Bakanlık ve
bağlı kuruluşlarına ait sağlık hizmeti sunucularından, üniversite sağlık uygulama
ve araştırma merkezlerinden, özel hastanelerden ve gönüllü sağlık merkezlerinden
faydalanabilmektedirler. Geçici koruma altına alınanların sağlık hizmetini ikamet
adresinde almaları esas olup, bulundukları ilde tedavi yapılamaması halinde gerekli sevk
işlemleri yapılmaktadır. Bakanlığa bağlı kuruluşlara ait ikinci ve üçüncü basamak sağlık
kuruluşlarına doğrudan sevk almadan başvurulurken, üniversite sağlık uygulama ve
araştırma merkezlerine ve özel hastanelere doğrudan başvurulamamakta, gerekli hallerde
sevk ile gidilebilmektedir. Türkiye’de “ön kayıt” yapılmış, geçici koruma altına alınmayı
bekleyen Suriyeliler için de birinci basamak temel sağlık hizmetleri verilmektedir.
143 Suriyeli Sığınmacıların Türkiye’ye Etkileri Rapor No:195, 2015, http://tesev.org.tr/wp-content/
uploads/2015/11/Suriyeli_Siginmacilarin_Turkiyeye_Etkileri.pdf; erişim tarihi: 26/01/2017.
TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU 151