Page 171 - yargi-ozel-raporu
P. 171

ve uygulamaya dönük çok sayıda düzenleme yapılmış ve halen ya-
                      pılmaya devam edilmektedir. İlk derece adli yargı mahkemelerince
                      (bölge adliye mahkemeleri faaliyete geçinceye kadar) verilen karar-
                      ların son inceleme mercii olan yüksek yargı organlarının sorunları
                      ile tüm yargı teşkilatının sorunları bir bütün olsa da yüksek yargı ve
                      özellikle adli yargı mahkemelerinden verilen kararların son inceleme
                      merci olan Yargıtay’ın ayrı bir başlık altında incelenmesi ve çözüme
                      yönelik önerilerin değerlendirilmesi gerekmiştir.

                      (283) 1982 Anayasası ile yasama, yürütme ve yargı erkinin kulla-
                      nılması yönünden kuvvetler ayrılığı prensibi kabul edilmiş ve Ana-
                      yasanın 9 uncu maddesine göre yargı yetkisinin, Türk Milleti adı-
                      na bağımsız mahkemelerce kullanılacağı belirtilmiştir. Anayasanın
                      üçüncü bölümünde, yargı erki düzenlenmiş 146 ve devamı madde-
                      lerinde yargı sisteminde Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, As-
                      keri Yargıtay, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi ve Uyuşmazlık Mah-
                      kemesi olmak üzere altı yüksek mahkeme olacağı kabul edilmiş ve
                      buna göre ayrı yargı kolları oluşturularak o yargı kolunun işleyişine
                      ilişkin yargılama usulü belirlenmiştir. Bu düzenlemelerden de anla-
                      şıldığı üzere Türk yargısında yargı ayrılığı sistemi benimsenmiştir.

                                                              128
                      (284)  Yargıtay, 2015-2019 Stratejik Planında  misyonunu “Adli
                      uyuşmazlıkları; insan hakları, evrensel hukuk değerleri ve Türkiye
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      Cumhuriyeti Anayasası’nın temel ilkeleri ışığında, toplumun adalet
                      duygusunu tatmin edecek şekilde eşitlikçi, saydam, tarafsız, bağım-
                      sız, güvenilir ve insan onuruna uygun bir yaklaşımla; makul sürede,
                      etkili ve verimli yöntemlerle, yasalara uygun biçimde nihai olarak
                      çözümleyerek ülke genelinde içtihat birliğini gerçekleştirmektir.“
                      şeklinde açıklamıştır.












                      128 Yargıtay Başkanlığı Stratejik Planı 2015-2019,  http://www.yargitay.gov.tr/
                         documents/2015-2019-yargitay-stratejik-plan.pdf, sf. 79 (Erişim  Tarihi:
                         09/05/2016)



                      144
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176