Page 171 - yargi-ozel-raporu
P. 171
ve uygulamaya dönük çok sayıda düzenleme yapılmış ve halen ya-
pılmaya devam edilmektedir. İlk derece adli yargı mahkemelerince
(bölge adliye mahkemeleri faaliyete geçinceye kadar) verilen karar-
ların son inceleme mercii olan yüksek yargı organlarının sorunları
ile tüm yargı teşkilatının sorunları bir bütün olsa da yüksek yargı ve
özellikle adli yargı mahkemelerinden verilen kararların son inceleme
merci olan Yargıtay’ın ayrı bir başlık altında incelenmesi ve çözüme
yönelik önerilerin değerlendirilmesi gerekmiştir.
(283) 1982 Anayasası ile yasama, yürütme ve yargı erkinin kulla-
nılması yönünden kuvvetler ayrılığı prensibi kabul edilmiş ve Ana-
yasanın 9 uncu maddesine göre yargı yetkisinin, Türk Milleti adı-
na bağımsız mahkemelerce kullanılacağı belirtilmiştir. Anayasanın
üçüncü bölümünde, yargı erki düzenlenmiş 146 ve devamı madde-
lerinde yargı sisteminde Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, As-
keri Yargıtay, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi ve Uyuşmazlık Mah-
kemesi olmak üzere altı yüksek mahkeme olacağı kabul edilmiş ve
buna göre ayrı yargı kolları oluşturularak o yargı kolunun işleyişine
ilişkin yargılama usulü belirlenmiştir. Bu düzenlemelerden de anla-
şıldığı üzere Türk yargısında yargı ayrılığı sistemi benimsenmiştir.
128
(284) Yargıtay, 2015-2019 Stratejik Planında misyonunu “Adli
uyuşmazlıkları; insan hakları, evrensel hukuk değerleri ve Türkiye
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
Cumhuriyeti Anayasası’nın temel ilkeleri ışığında, toplumun adalet
duygusunu tatmin edecek şekilde eşitlikçi, saydam, tarafsız, bağım-
sız, güvenilir ve insan onuruna uygun bir yaklaşımla; makul sürede,
etkili ve verimli yöntemlerle, yasalara uygun biçimde nihai olarak
çözümleyerek ülke genelinde içtihat birliğini gerçekleştirmektir.“
şeklinde açıklamıştır.
128 Yargıtay Başkanlığı Stratejik Planı 2015-2019, http://www.yargitay.gov.tr/
documents/2015-2019-yargitay-stratejik-plan.pdf, sf. 79 (Erişim Tarihi:
09/05/2016)
144