Page 68 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 68
Kamu yönetiminin Dünyada ve ülkemizdeki değişme ve gelişmelere paralel olarak yeniden
yapılandırılması ihtiyacı, her geçen gün artarak devam etmektedir. Bu nedenle, kamu hizmetleriyle
ilgili Devlet görevlerinin yeniden değerlendirilmesi ve halkın idareden kaynaklanan şikâyetlerini en
aza indirecek bir yönetim anlayışının yerleştirilmesi zorunluluk arz etmektedir.
Yönetim-birey ilişkilerinde karşılaşılan uyuşmazlıkların etkin ve hızlı bir şekilde çözümü amacıyla;
yargının katı işleyiş kurallarına bağlı oluşu ve zaman alıcı işlemesi gerçeği karşısında, yönetimi
yargı dışında denetleyen ama yönetime de bağlı olmayan bir denetim sistemi ihtiyacı sonucunda
ortaya çıkmış olan ve Avrupa Birliğinin kendi bünyesinde ve üye ülkelerin çoğunda da bulunan,
halkın şikâyetleriyle ilgilenen bir Ombudsmanlık Kurumu ülkemizde de kurulmuştur. Aslında
Kamu Denetçiliği Kurumu, yaygın adıyla “Ombudsmanlık” müessesesinin, faaliyete geçmesi
Ülkemizin kökleriyle kucaklaşmasından başka bir şey değildir. Zira Ombudsmanlık, Osmanlı
İmparatorluğundan çıkmış ve Avrupa’ya yayılmış bir uygulamadır
Günümüzde adalete ulaşmaya çalışan tarafların, uyuşmazlıklarının çözümünde, aşırı yoğun çalışan
hâkimler, savcılar, avukatlar ve mahkeme teşkilatıyla karşılaşması, uyuşmazlığının çözümü için
Mahkemelere bedel ödemesi ve ödenen bedellerin giderek artması; ayrıca yargılama sürecinin çok
uzun yıllara sirayet etmesi ve bu bağlamda adalete ulaşmada gecikme; adalete güven noktasında
bazı olumsuzlukları da beraberinde getirebilmektedir.
Kamu Denetçiliği Kurumu kapsamı giderek genişleyen idare-vatandaş ilişkilerinden kaynaklanan
şikâyetlere etkin ve hızlı çözümler getirerek, “adalete hızlı erişimin” tesisi noktasında, çok önemli
görevler ifa etmektedir. Şöyle ki, Kurum, yargı süreciyle mukayese edildiğinde, inceleme ve
araştırmasını başvuru tarihinden itibaren en geç altı ay gibi çok daha kısa bir süre içerisinde
sonuçlandırmakta, Dostane Çözüm ve Gönderme Kararları ile de sadece birkaç ay içinde şikâyete
konu kılınan mağduriyetler çözüme kavuşturulabilmektedir. Bazı şikâyetlerde ise Kurumun
girişimleriyle şikâyete konu ihtilafın çözümü bir aydan da az süre almaktadır.
Dolayısıyla klasik yargılama süreç ve usulleriyle karşılaştırıldığında Tavsiye, Dostane Çözüm
gerekse Gönderme Kararları ile Kurumumuzda adalete erişim noktasında sarf edilen zaman ve
ödenen bedel bağlamında daha ekonomik uyuşmazlık çözüm yöntemleri işletilmekte ve kişilerin
adalete çok daha hızlı bir şekilde ulaşmaları sağlanmaktadır.
Ayrıca yapılan şikâyet başvuruları hakkında yapılan inceleme ve araştırmayı müteakiben verilen
Tavsiye, Dostane Çözüm ve Gönderme Kararı sürecinde, kişilerin idare ile yaşadıkları sorunlarda
kendilerini daha rahat ifade edebilmeleri ve sorunlarının çözümünde söz sahibi olabilmeleri
anlamında da fırsat yaratılmaktadır.
Aşağıda Adalete Hızlı Erişimin sağlanmasında, Dostane Çözüm ve Gönderme Kararlarından
bazı örnekler sunulmaktadır:
57