Page 68 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 68

Kamu  yönetiminin  Dünyada  ve  ülkemizdeki  değişme  ve  gelişmelere  paralel  olarak  yeniden
              yapılandırılması ihtiyacı, her geçen gün artarak devam etmektedir. Bu nedenle, kamu hizmetleriyle
              ilgili Devlet görevlerinin yeniden değerlendirilmesi ve halkın idareden kaynaklanan şikâyetlerini en
              aza indirecek bir yönetim anlayışının yerleştirilmesi zorunluluk arz etmektedir.


              Yönetim-birey ilişkilerinde karşılaşılan uyuşmazlıkların etkin ve hızlı bir şekilde çözümü amacıyla;
              yargının katı işleyiş kurallarına bağlı oluşu ve zaman alıcı işlemesi gerçeği karşısında, yönetimi
              yargı dışında denetleyen ama yönetime de bağlı olmayan bir denetim sistemi ihtiyacı sonucunda
              ortaya çıkmış olan ve Avrupa Birliğinin kendi bünyesinde ve üye ülkelerin çoğunda da bulunan,
              halkın  şikâyetleriyle  ilgilenen  bir  Ombudsmanlık  Kurumu  ülkemizde  de  kurulmuştur.  Aslında
              Kamu  Denetçiliği  Kurumu,  yaygın  adıyla  “Ombudsmanlık”  müessesesinin,  faaliyete  geçmesi
              Ülkemizin  kökleriyle  kucaklaşmasından  başka  bir  şey  değildir.  Zira  Ombudsmanlık,  Osmanlı
              İmparatorluğundan çıkmış ve Avrupa’ya yayılmış bir uygulamadır

              Günümüzde adalete ulaşmaya çalışan tarafların, uyuşmazlıklarının çözümünde, aşırı yoğun çalışan
              hâkimler, savcılar, avukatlar ve mahkeme teşkilatıyla karşılaşması, uyuşmazlığının çözümü  için
              Mahkemelere bedel ödemesi ve ödenen bedellerin giderek artması; ayrıca yargılama sürecinin çok
              uzun yıllara sirayet etmesi ve bu bağlamda adalete ulaşmada gecikme; adalete güven noktasında
              bazı olumsuzlukları da beraberinde getirebilmektedir.


              Kamu Denetçiliği Kurumu kapsamı giderek genişleyen idare-vatandaş ilişkilerinden kaynaklanan
              şikâyetlere etkin ve hızlı çözümler getirerek, “adalete hızlı erişimin” tesisi noktasında, çok önemli
              görevler  ifa  etmektedir.  Şöyle  ki,  Kurum,  yargı  süreciyle  mukayese  edildiğinde,  inceleme  ve
              araştırmasını  başvuru  tarihinden  itibaren  en  geç  altı  ay  gibi  çok  daha  kısa  bir  süre  içerisinde
              sonuçlandırmakta, Dostane Çözüm ve Gönderme Kararları ile de sadece birkaç ay içinde şikâyete
              konu  kılınan  mağduriyetler  çözüme  kavuşturulabilmektedir.  Bazı  şikâyetlerde  ise  Kurumun
              girişimleriyle şikâyete konu ihtilafın çözümü bir aydan da az süre almaktadır.

              Dolayısıyla  klasik  yargılama  süreç  ve  usulleriyle  karşılaştırıldığında  Tavsiye,  Dostane  Çözüm
              gerekse  Gönderme  Kararları  ile  Kurumumuzda  adalete  erişim  noktasında  sarf  edilen  zaman  ve
              ödenen bedel bağlamında daha ekonomik uyuşmazlık çözüm yöntemleri işletilmekte ve kişilerin
              adalete çok daha hızlı bir şekilde ulaşmaları sağlanmaktadır.

              Ayrıca yapılan şikâyet başvuruları hakkında yapılan inceleme ve araştırmayı müteakiben verilen
              Tavsiye, Dostane Çözüm ve Gönderme Kararı sürecinde, kişilerin idare ile yaşadıkları sorunlarda
              kendilerini  daha  rahat  ifade  edebilmeleri  ve  sorunlarının  çözümünde  söz  sahibi  olabilmeleri
              anlamında da fırsat yaratılmaktadır.


              Aşağıda Adalete Hızlı Erişimin sağlanmasında, Dostane Çözüm ve Gönderme Kararlarından
              bazı örnekler sunulmaktadır:


















                                                                                                           57
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73