Page 199 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 199

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               sadece 1 soru cevaplanması şartı getirilerek, sınavda zamana karşı yarışmakta olan
               adaylar arasında eşit koşullarda yarışma imkanı sağlanmış olamayacağı çok açıktır.
               Eğer amaç, zamana karşı yarışılan sınavlarda adayların eşit koşullarda yarışmasının
               sağlanması ise iki testin ayrı oturumlarda yapılması gibi farklı çözümler öngörülmesi
               gerekir. Zira bir test için en az bir sorunun cevaplanması gerektiği kuralı ile anılan
               amaç gerçekleşmiş olmamaktadır. Adaylardaki yoğun sınav kaygısı nedeniyle anılan
               kuralın sınav esnasında unutulabilmesi olasılığı, bazı adaylar için her bir testte
               işaretleme yapmak için zamanın yetmeyebileceği ve ayrıca yanlış her bir cevabın belli
               bir oranda puanı azaltıcı etkisi nedeniyle rastgele bir işaretleme yapmak istenmemesi
               hususları da göz önünde bulundurulduğunda; anılan uygulamanın makul ve orantılı
               olmadığı, hizmetin gereklerine ve kuralın konuluş amacına da uygun olmadığı
               değerlendirilmektedir.

               İdarenin özellikle kişilerin haklarına ilişkin kısıtlayıcı kurallar getirirken, kuralın
               gerekçeli ve amacı gerçekleştirmeye hizmet eder nitelikte olması gerekir. Belli bir
               ücret ödeyerek sınava giren adayı; sınav hakkının bir parçası olan ve kendisi için
               iş başvurularında önemli olacak puanının hesaplanması hakkından mahrum
               bırakmak, idarenin amacı göz önünde bulundurulduğunda, anılan kuralın amacı
               gerçekleştirmeye dönük olmayan orantısız bir uygulama olduğu, bu anlamda sağlanmak
               istenen faydayı ya da ulaşılmak istenen hedefi gerçekleştirmeye yönelik olmadığı
               değerlendirilmektedir. Adaylar belli bir ücret karşılığında sınava girebilmekte olup,
               İdarece puanın hesaplanmasına ilişkin hizmetin bedeli de alındığından, adayların, bu
               bedelin karşılığı olarak sınav puanlarının hesaplanması hizmetini alabilmesi gerektiği
               açıktır. Bu anlamda, belli bir ücret ödemek suretiyle sınava giren aday, puanının
               hesaplanacağı beklentisi  içerisinde olacağından, İdarenin de hizmetin tam olarak
               sunulmasına ilişkin sorumlulukları gereği, sınav ücretini ödeyen kişinin sınav puanını
               hesaplaması gerekir.

               ÖSYM tarafından, daha sonra yayınlanan 2017 KPSS Kılavuzunun “Değerlendirme”
               başlıklı düzenlemesinde ise; bir testte, en az bir ham puanı bulunmayan adayların
               bu  test  için  yapılacak  hesaplamalara  alınmayacakları  ve  bu  adaylara  bu test  için
               standart puan hesaplanmayacağı kuralına yer verildiği görülmüştür. Yeni Kılavuzda
               bir  önceki  Kılavuzlara  göre  farklı  olarak,  en  az  bir  ham  puanı  bulunması  kuralı
               getirildiği  anlaşılmakla  beraber, anılan uygulamanın  da benzer şekilde bahsedilen
               sebeplerden ötürü makul ve gerekçeli olmadığı, hizmetin gereklerine uygun olmadığı
               değerlendirilmektedir. Sonuç olarak, başvuruya konu KPSS puanının hesaplanmaması
               işleminin, ÖSYM’nin yayınladığı kılavuz kurallarının makul, gerekçeli ve orantılı
               olması, amaca ve hizmetin gereklerine uygun, adayların haklarını koruyucu ve
               adaylara fırsat eşitliği sağlayacak biçimde, eşitlik ilkesine ve üst hukuk normlarına


                                                                            2017 YILLIK RAPOR  199
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204