Page 33 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 33
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
idarenin haksız işlem ve eylemleri ile olumsuz tutum ve davranışlarına karşı durmak
gibi çok önemli işlevleri de yerine getirmektedir. İdarenin işlem ve eylemleriyle ilgili
şikâyetlerin artması, yargı yolunun masraflı ve uzun zaman alması ve diğer denetim
mekanizmalarının yetersizliği gibi nedenler, Kurumumuza olan ihtiyacı ortaya
koymaktadır.
Hukukilik denetimi ile birlikte hakkaniyet denetimi de yapabilmesi, bireyi
idareye karşı korumada Kamu Denetçiliği Kurumunu daha güvenceli bir yol
haline getirmektedir. Kurumumuz, hukuk devleti ilkesinin hayata geçirilmesi ve iyi
yönetimin yerleştirilmesi adına sağlayacağı başarı ölçüsünde bir öneme sahip olacak
ve hukuk devleti ve hakkaniyetin kamu yönetimine yerleştirilmesini gerçekleştirmede
önemli araçlardan biri haline gelerek, hukuk devletinin vazgeçilmez kurumları
arasındaki yerini kuşkusuz alacaktır.
Kurumumuzda uygulanmakta olan işbölümü çerçevesinde “eğitim-öğretim, gençlik
ve spor”, “enerji, sanayi, gümrük ve ticaret” ile “bilim, sanat, kültür ve turizm” konuları
Denetçiliğimizin görev alanları arasındadır.
2017 yılında görev alanımızda yer alan “eğitim-öğretim, gençlik ve spor” alanı
Kurumumuza yapılan başvurular arasında en fazla artış gösteren konuların
başında gelmektedir. Eğitim; bireysel, toplumsal, ekonomik ve siyasal işlevleri
açısından önemli bir güce sahiptir. Eğitim sistemleri, bireyleri toplumların kültürleri
ve kazandırılmak istenen davranışlar doğrultusunda şekillendirmektedir. Devletlerin
varlığını sürdürebilmesi, sahip olduğu siyasal rejimin ilkelerini vatandaşlarına
benimsetmesi ve bu değerlerin içselleştirilmesi ile paralellik göstermektedir. Bu
doğrultuda devletler eğitimin işlevlerinin bilincinde olarak eğitimin amaçları ve
içeriği üzerinde etkili olmaktadırlar. Ancak bu amacın gerçekleştirilebilmesi ve
eğitimin temel işlevlerini yerine getirebilmesi için eğitim sistemindeki sorunlar
ve eksikliklerin giderilmesi gerekmektedir. Kurumumuz, eğitim sisteminde
yaşanan sorunların dile getirilmesinde ve eğitim-öğretimde yaşanan sorunların
çözümünde en önemli mekanizmalardan birisi haline gelmiştir.
Eğitim-öğretimle ilgili Kurumumuza yapılan başvurulara bakıldığında, temel
eğitimden orta öğretime, ortaöğretimden yükseköğretime geçiş sınavlarından
üniversitelerin vize ve final sınavlarına, hatta bir mesleğin icrası için ön şart olarak
kabul edilen diploma, belge ve sertifika vb. belgeleri alabilmek amacıyla yapılan
sınavlara kadar uygulamada karşılaşılan sorunlar en yoğun başvuru yapılan konular
arasındadır. Bu çerçevede, 2017 yılında merkezi sınav yapan ÖSYM, MEB, Anadolu
Üniversitesi AÖF gibi kurumlar tarafından yapılan sınavlarda uygulanan güvenlik
tedbirleri; ÖSYM tarafından 2017 yılında sınavlarda uygulanmaya başlanan ve ilk
2017 YILLIK RAPOR 33