Page 366 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 366

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Sosyal Güvenlik Kurumu Bilecik Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü ve Kütahya Sosyal
               Güvenlik İl Müdürlüğü ile iletişime geçilerek, yapılan görüşmeler sonucunda
               başvuranın işten ayrıldıktan sonra  yetim aylığının tekrar bağlanması sağlanmış olup
                                    14
               başvuru dostane çözüm  ile sonuçlandırılmıştır.
               Toptan Ödeme ve Kesenek İadesi İşlemlerinde  Uygulama Değişikliğine Gidilerek
               Başvurana 64.087,83 TL Ödendi


               Başvuran, TSK personeli olarak 5434 sayılı Kanun’a tabi görev yaptığını, 13/1/2015
               tarihinde görevle ilişiğinin kesildiğini, bu tarihten sonra 5 ay kadar SSK’lı olarak
               çalıştığını  ve  daha  sonra  işten  ayrıldığını,  5434  sayılı  Kanuna  tabi  hizmetleriyle
               alakalı olarak birikmiş keseneklerinin kendisine toptan ödeme şeklinde verilmesini
               talep ettiğini ancak SGK tarafından 2829 sayılı Kanun’un 5 inci maddesi gerekçe
               gösterilerek talebinin reddedildiğini ifade etmiş ve birikmiş keseneklerinin toptan
               ödemesini talep etmiştir.

               Kurumumuz tarafından, Sosyal Güvenlik Kurumuna gönderilen 31/05/2017 tarihli
               ve E. 5516 sayılı bilgi ve belge talepli yazıda, anılan şahsın 5434 sayılı Kanun’a
               tabi görevinden ayrıldıktan sonra 5510 sayılı Kanun’un 4 üncü maddesinin birinci
               fıkrasının (a) bendine tabi olarak çalışması sebebiyle 2829 sayılı Kanun’un 5 inci
               maddesinin birinci fıkrasına istinaden reddedildiğinin anlaşıldığı, anılan Kanun’un
               “Hizmetlerin ihyası” başlığını taşıyan söz konusu 5’inci maddesinin birinci
               fıkrasında; kurumla ilişiği kesildikten sonra diğer kurumlardan birinde  sigortalı
               olanların, önceki kurumlarda birikmiş prim ve keseneklerinin geri verilmeyeceği
               ve toptan ödemelerinin yapılmayacağının düzenlendiği, aynı Kanun’un “Tanımlar”
               başlıklı 3’üncü maddesinde ise “sigortalı” teriminin kurumlara emeklilik keseneği
               veya malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası primi ödeyenleri, diğer bir ifadeyle aktif
               çalışanları ifade ettiği, gerek anılan Kanun’da tasfiye edilen hizmetlerin ihyası
               imkanının getirilmesi gerekse 3’üncü maddede yer alan “sigortalı” tanımı dikkate
               alındığında; 5’inci maddedeki hükümle kastedilenin çalışma yaşantısına başka bir
               kurumda devam etmekte olan kişiler olduğu, bu durumdaki kişilere toptan ödeme
               kısıtı getirmek suretiyle Kanunun getiriliş amacına da uygun olarak hizmetlerinin
               birleştirilerek ileride yaşlılık, malullük ve ölüm risklerine karşı korunması, halihazırda
               bu risklere ilişkin prim ödeme yükümlüsü iken bir önceki kurumdaki birikmiş
               kesenek veya primlerini tasfiye etmek suretiyle bir bakıma ileride doğacak yaşlılık,
               malullük veya ölüm gelirinden mahrum kalınmasının önüne geçmek olduğu, buna
               mukabil çalışma hayatından  çıkmış durumdaki  kişiler bakımından ileriye dönük
               güncel bir sigortalılık hali bulunmadığından toptan ödeme yapılmasının önünde bir
               engel olmadığının değerlendirildiği, şikâyete konu olayda başvuranın iddiasından,


               14 2017/733 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 10/04/2017 tarihli Dostane Çözüm Kararı


           366  2017  YILLIK RAPOR
   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371