Page 18 - kdk_yillik_rapor2018
P. 18

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




               uğradıkları haksızlıkları giderdik. Hem idare nezdinde onların avukatı olduk, hem de
               birçok şikâyette idare ile vatandaşımızı bir araya getirerek sorunlarının dostane çözüme
               kavuşturulmasını sağladık.
               Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ve KDK
               2018 yılı ülkemiz yönetim sistemi açısından tarihi bir yıl oldu. 17 Nisan 2017 tarihinde yapılan
               halkoylaması sonucu parlamenter sistemin yerine kabul edilen Cumhurbaşkanlığı Sistemine,
               24 Haziran 2018 tarihinde yapılan seçimlerle geçiş tamamlandı. Sayın Cumhurbaşkanımız
               Recep  Tayyip Erdoğan Cumhurbaşkanlığı Sisteminin ilk Cumhurbaşkanı seçildi. Aynı
               zamanda 600 milletvekili yeni yönetim sisteminde TBMM’nin ilk milletvekilleri olarak
               seçildiler. Yasama, yürütme ve yargının tamamıyla ayrıldığı, yürütmenin doğrudan seçmen
               tarafından seçildiği yeni Cumhurbaşkanlığı sisteminin ülkemize hayırlara vesile olmasını
               temenni ediyor, seçilen milletvekillerimizi tebrik ediyor, başarılar diliyorum.
               Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin faal hale gelmesiyle beraber kamu yönetim
               sistemimizde önemli değişiklikler gerçekleşti. Daha etkin, hizmet odaklı, vatandaşa hizmeti
               kolaylaştırmak ve hızlandırmak amacıyla, öncelikle  Bakanlıklar birleştirilerek,  sayıları
               azaltıldı. Müsteşarlık makamı kaldırılarak Bakan Yardımcılıkları artırıldı. Cumhurbaşkanlığı
               Politika Kurulları, Cumhurbaşkanlığı Ofisleri oluşturuldu. Şüphesiz 95 yıllık parlamenter
               sistemden sonra  Cumhurbaşkanlığı Sisteminin  tam  olarak  uygulanması  biraz  zaman
               alacaktır ama bu sistemin kamu hizmetlerinin şeffaf, hızlı, etkin bir şekilde vatandaşımıza
               ulaştırılmasında çok önemli faydaları olacağına inanıyorum.

               Bu çerçevede özellikle Cumhurbaşkanımızın yayınladığı 2018/13 no.lu Genelgesine
               burada değinmek isterim. Kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde sorun çözen, çözüm
               üreten, sonuç ve  vatandaş odaklı devlet anlayışı ile bürokrasinin azaltılması amacıyla
               yayınlanan genelgenin başta kendi Kurumum olmak üzere tüm idare sistemimizde titizlikle
               uygulanmasının takipçisi olacağım. KDK vatandaşımızın sorunlarını geciktiren, çözmeyen
               ve şeffaf olmayan bir bürokrasi anlayışıyla mücadeleden çekinmeyecektir. Bu çerçevede iyi
               yönetim ilkelerinin tüm kamu kurumlarında titizlikle uygulanması çok önemlidir.
               Ayrıca Cumhurbaşkanlığı Sistemi Kamu Denetçiliği Kurumuna önemli görevler
               ve  sorumluluklar  yüklemektedir.  Parlamenter  sistemde  denetleyemediğimiz
               “Cumhurbaşkanının  tek başına yaptığı işlemler ile resen imzaladığı kararlar ve emirler”
               hükmü Kanunumuzdan kaldırıldı. Böylece KDK, Cumhurbaşkanlığı ile ilgili şikâyetleri
               alabilecektir.

               Güçler ayrılığı ilkesine dayanan Cumhurbaşkanlığı Sisteminde  TBMM’nin en önemli
               görevlerinden biri de yürütmeyi yani idareyi denetlemek olacaktır. Kamu Denetçiliği
               Kurumu,  TBMM’ye bağlı bir Kurum olarak idarenin eylem ve işlemleri ile tutum ve
               davranışlarının denetlenebilmesi açısından kilit bir rol üstlenecektir.  TBMM, KDK
               aracılığı ile idareyi denetleyebilecek ve sorunları tespit edebilecek ve sorumlulardan hesap
               sorabilecektir. Bu çerçevede Kurumumuza re'sen inceleme yetkisi verilmesi önemli olabilir.
               Malumları olduğu üzere Kurumumuz şikâyet üzerine denetleme yetkisi kullanabilmektedir.
               Fakat toplumda infial uyandıran birçok konu ile ilgili şikâyet gelmediği için denetleme



                                                                        2018 YILLIK RAPOR  17
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23