Page 18 - kdk_yillik_rapor2018
P. 18
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
uğradıkları haksızlıkları giderdik. Hem idare nezdinde onların avukatı olduk, hem de
birçok şikâyette idare ile vatandaşımızı bir araya getirerek sorunlarının dostane çözüme
kavuşturulmasını sağladık.
Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ve KDK
2018 yılı ülkemiz yönetim sistemi açısından tarihi bir yıl oldu. 17 Nisan 2017 tarihinde yapılan
halkoylaması sonucu parlamenter sistemin yerine kabul edilen Cumhurbaşkanlığı Sistemine,
24 Haziran 2018 tarihinde yapılan seçimlerle geçiş tamamlandı. Sayın Cumhurbaşkanımız
Recep Tayyip Erdoğan Cumhurbaşkanlığı Sisteminin ilk Cumhurbaşkanı seçildi. Aynı
zamanda 600 milletvekili yeni yönetim sisteminde TBMM’nin ilk milletvekilleri olarak
seçildiler. Yasama, yürütme ve yargının tamamıyla ayrıldığı, yürütmenin doğrudan seçmen
tarafından seçildiği yeni Cumhurbaşkanlığı sisteminin ülkemize hayırlara vesile olmasını
temenni ediyor, seçilen milletvekillerimizi tebrik ediyor, başarılar diliyorum.
Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin faal hale gelmesiyle beraber kamu yönetim
sistemimizde önemli değişiklikler gerçekleşti. Daha etkin, hizmet odaklı, vatandaşa hizmeti
kolaylaştırmak ve hızlandırmak amacıyla, öncelikle Bakanlıklar birleştirilerek, sayıları
azaltıldı. Müsteşarlık makamı kaldırılarak Bakan Yardımcılıkları artırıldı. Cumhurbaşkanlığı
Politika Kurulları, Cumhurbaşkanlığı Ofisleri oluşturuldu. Şüphesiz 95 yıllık parlamenter
sistemden sonra Cumhurbaşkanlığı Sisteminin tam olarak uygulanması biraz zaman
alacaktır ama bu sistemin kamu hizmetlerinin şeffaf, hızlı, etkin bir şekilde vatandaşımıza
ulaştırılmasında çok önemli faydaları olacağına inanıyorum.
Bu çerçevede özellikle Cumhurbaşkanımızın yayınladığı 2018/13 no.lu Genelgesine
burada değinmek isterim. Kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde sorun çözen, çözüm
üreten, sonuç ve vatandaş odaklı devlet anlayışı ile bürokrasinin azaltılması amacıyla
yayınlanan genelgenin başta kendi Kurumum olmak üzere tüm idare sistemimizde titizlikle
uygulanmasının takipçisi olacağım. KDK vatandaşımızın sorunlarını geciktiren, çözmeyen
ve şeffaf olmayan bir bürokrasi anlayışıyla mücadeleden çekinmeyecektir. Bu çerçevede iyi
yönetim ilkelerinin tüm kamu kurumlarında titizlikle uygulanması çok önemlidir.
Ayrıca Cumhurbaşkanlığı Sistemi Kamu Denetçiliği Kurumuna önemli görevler
ve sorumluluklar yüklemektedir. Parlamenter sistemde denetleyemediğimiz
“Cumhurbaşkanının tek başına yaptığı işlemler ile resen imzaladığı kararlar ve emirler”
hükmü Kanunumuzdan kaldırıldı. Böylece KDK, Cumhurbaşkanlığı ile ilgili şikâyetleri
alabilecektir.
Güçler ayrılığı ilkesine dayanan Cumhurbaşkanlığı Sisteminde TBMM’nin en önemli
görevlerinden biri de yürütmeyi yani idareyi denetlemek olacaktır. Kamu Denetçiliği
Kurumu, TBMM’ye bağlı bir Kurum olarak idarenin eylem ve işlemleri ile tutum ve
davranışlarının denetlenebilmesi açısından kilit bir rol üstlenecektir. TBMM, KDK
aracılığı ile idareyi denetleyebilecek ve sorunları tespit edebilecek ve sorumlulardan hesap
sorabilecektir. Bu çerçevede Kurumumuza re'sen inceleme yetkisi verilmesi önemli olabilir.
Malumları olduğu üzere Kurumumuz şikâyet üzerine denetleme yetkisi kullanabilmektedir.
Fakat toplumda infial uyandıran birçok konu ile ilgili şikâyet gelmediği için denetleme
2018 YILLIK RAPOR 17