Page 101 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 101
BÖLÜM V
ÖNERİ VE TEDBİRLER
Kurumumuz, Anayasamızın 74 üncü maddesinde yer verilen hüküm gereğince, idarenin işleyişiyle ilgili
şikâyetleri inceleyen 6328 sayılı Kanun ile kurulmuş, Anayasal bir Kurumdur. Hukuka, insan haklarına
dayalı adalet anlayışına ve hakkaniyete dayalı olarak çalışan Kurum; idarenin hizmet kalitesinin
yükseltilmesine, iyi yönetim ilkelerinin yerleşmesine, insan haklarının gelişmesine, hukukun
üstünlüğünün sağlanmasına, hak arama kültürünün yaygınlaşmasına ve şeffaf, hesap verebilir insan
odaklı bir idarenin oluşmasına katkı sağlamaya çalışmaktadır.
Ülkemizin en genç ve dinamik Kurumlarından birisi olan Kurumumuz KDK, kurulduğu 2013 yılından
bugüne kadar geçen 7 senede 80.535 adet şikâyet almıştır. Kurum olarak verdiğimiz tavsiye kararları,
dostane çözüm önerileri ve yayınladığımız özel raporlarla milyonlarca insanımızın derdine çözüm
üretmiş ve sorunları gidermiştir.
Bu doğrultuda Kurumumuz; 2019 yılında yurtiçinde ve yurt dışında “hak arama kültürünün
yaygınlaştırılması” kapsamında Adana, Konya, Çanakkale, Düzce ve Sakarya, Isparta ve Burdur,
Çorum, Çankırı, Erzurum, Ağrı, Batman, Giresun, Ordu, Hakkâri, Gaziantep, Niğde, Malatya, Ardahan,
Kars, Şırnak, Bilecik, Manisa, Aydın ve Denizli illerinde gerçekleştirilen ombudsmanlık halkla
buluşuyor başlıklı bölgesel toplantılar ve il çalışma ziyaretleri, “Ombudsmanlığın Dünü, Bugünü ve
Yarını”, “Din Eğitimi ve İLİTAM”, “Hayvan Hakları” konulu çalıştaylar, “İstanbul Liseler Arası İyi
Yönetim İlkeleri Yarışması Ödül Töreni”, “İnsan Haklarının Korunması ve Tanıtımında Kamu
Denetçiliği Kurumunun Rolünün Güçlendirilmesi Projesi”nin İstişare Toplantısı”, “KDK Çocuk Hakları
Stratejisi Tanıtım Toplantısı”, “2. İstanbul Uluslararası Ombudsmanlık Konferansı”, “2. Türkiye
Üniversite Ombudsmanlık Toplulukları Kongresi”, seminerler, Avrupa’da yaşayan 6 milyon
vatandaşımıza “haklarını arama yollarını” öğretmek amacıyla, İsveç, Belçika, Danimarka ve Hollanda
ya yapılan yurtdışı ziyaretleri, “Çocuk Tesliminde Hak İhlallerine ve Yoksulluk Nafakasına İlişkin Özel
Rapor” ile “Hayvan Hakları” , “Din Eğitimi ve İlahiyat Lisans Tamamlama Programı (İLİTAM)” konulu
özel çalışmalar, cezaevleri temasları vb. çalışmalar ile ve yoğun bir çalışma dönemi geçirilmiş, ilkokul
çocuklarından, lisedeki gençlere, üniversite öğrencilerinden muhtarlara, STK’lardan memurlara çok
geniş kitlelere ulaşmak için etkin çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Medya ve sosyal medyanın tüm
imkânlarını kullanılmış, 2019 yılında gazete, TV, internet olmak üzere yazılı ve görsel medyada toplam
22.123 haberde yer alınmış, 2019’da internet sitemize toplam 548.763 ziyarette bulunulmuş, son üç
yılın toplamında ise sitemiz 1.198.897 kez ziyaret edilmiştir. 2019 yılında bize ulaşan 108 bine yakın
vatandaşımızın bilgi talebi karşılanmış, bunun yansımaları gerek %75’lere ulaşan tavsiye kararlarımıza
uyum oranlarıyla gerekse bir önceki yıla oranla artışla 2.707’e varan dostane çözümdeki artışlarıyla
ortaya konulabilmektedir.
Diğer yandan Kurumumuz verdiği tavsiye ve dostane çözüm kararlarıyla; “Hakkaniyet”, “İyi Yönetim
İlkeleri”, “Mevzuat Değişikliği Önerileri”, “Diğer Uyuşmazlıklara Çözüm Sunma” ve “Açılması
Muhtemel Davaları Önleme” gibi birçok hususta kamu yönetimine katkı sağlamakta olup, genele şamil
kararlarımız ile mahkemelere giden dosya sayılarının azaltılmasına, böylece yargının iş yükünün
hafifletilmesine katkı sağlanmaktadır. Bu doğrultuda, 2019 yılında verdiğimiz geneli ilgilendiren
kararlar milyonlarca kişiyi etkilemiştir. Bu da tahminen yüz binin üzerinde açılması muhtemel davayı
engellemiştir.
Kamu Denetçiliği Kurumu incelediği şikâyetler ile vatandaşın, kamu kurum ve kuruluşlarını
denetlemesinin vasıtası olmuş, beş yılda bir yapılan seçimler dışında mahalli idareler başta olmak üzere
99