Page 165 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 165

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Kurumumuz tavsiye kararlarında şikâyet konusu uyuşmazlığı değerlendirirken hukuka
                 uygunluk denetiminin yanı sıra hakkaniyete uygunluk denetimi de yapmakta, idarenin
                 işlem, eylem, tutum ve davranışlarını iyi yönetim ilkeleri açısından da değerlendirmekte
                 ve gerekli görülmesi halinde mevzuat değişikliği önerisi de sunmaktadır. Aşağıda
                 yer verilen başlıklarda bu hususlar ayrı ayrı değerlendirilerek konuya ilişkin tavsiye
                 kararlarından örnekler sunulmuştur.
                 7.2.1 HAKKANİYETE UYGUNLUK DENETİMİ

                 Anayasanın 125 inci maddesinin birinci fıkrasında, “İdarenin her türlü eylem ve
                 işlemlerine karşı yargı yolu açıktır” hükmüne yer verilmiştir. Bu temel esas, idari
                 mekanizmanın faaliyetlerinin yargı mercileri tarafından değerlendirilmesinin önünü
                 açmaktadır. Özellikle hukuk devleti olmanın gereği konumundaki bu durum, temel
                 hak ve hürriyetlerin idareye karşı korunmasında önemli bir güvence konumundadır.
                 Ancak yargı mercilerinin yapacağı denetim, bahse konu Anayasa hükmünün dördüncü
                 fıkrasında, sadece hukuka uygunluk denetimiyle sınırlanmış bulunmaktadır. Hatta yargı
                 yetkisinin yerindelik denetimi şeklinde kullanılamayacağı hususu da aynı düzenlemede
                 açıkça belirtilmiştir. Yani yargı mercileri, idari işlem ve eylemlerin denetimini yaparken
                 idarenin yerine geçmek suretiyle karar veremeyecektir.

                 Yargı denetiminin hukuka uygunlukla sınırlı tutulmuş olması, idarenin yaptığı işlem
                 ve eylemlerin bazı açılardan değerlendirilmesini kısıtlamaktadır. Oysaki idare, Anayasa,
                 kanun ve alt düzenleyici mevzuata uygun faaliyette bulunma yükümlülüğünde olmakla
                 birlikte, tesis ettiği işlemler, icra ettiği eylemler ve takındığı tutum-davranışlarla hukuka
                 uygunluk denetimini aşan bir alana da sirayet edebilmektedir. Ayrıca hukuki olduğu
                 yönünde tereddüt olmayan birçok idari faaliyetin, adil olmadığı yönünde kamuoyunda
                 kimi yaklaşımların tezahür edebildiği de bilinmektedir. Bu bakımdan, idarenin
                 çalışmalarının  tam manasıyla kontrol edilebilmesi  için farklı yöntemlerin hayata
                 geçirilmesi önem taşımaktadır.
                 İşte bu noktada, Kanun koyucu, 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununda
                 sadece hukuka uygunluk değil, hakkaniyete uygunluk yönünden de idarenin denetleneceğini
                 düzenleyerek Kamu Denetçiliği Kurumu özelinde hem bir görev vermiş hem de idari
                 alanın denetlenmesinde yeni bir yaklaşımı ortaya koymuştur. Hakkaniyet denetimi,
                 kanuna veya mevzuata uygunluk anlayışından uzaklaşan, özellikle hukukun genel
                 ilkelerinden esinlenerek adaletli bir çözümü hedeflemektedir. Söz konusu denetimin
                 gerçekleştirilmesiyle, idarenin iş ve işlemlerinde somutlaşan haksız uygulamaların,
                 hakkaniyet gereğince yeniden değerlendirilmesi ve ileriye dönük adil düzenlemelerin
                 yapılması sağlanmaktadır.
                 Kamu Denetçiliği Kurumuna verilen bu işlevin, yönetmelik, yönerge, sirküler vb.
                 alt düzenleyici işlemler marifetiyle faaliyetlerini sürdüren idari teşkilatın katı ve
                 değişmez nitelikteki bakış açısını değiştirici bir yönü de bulunmaktadır. Bir taraftan
                 idarenin evrensel normları iş ve işlemlerinde gözetmesinin önü açılırken, diğer taraftan


             164 2019 YILLIK RAPOR
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170