Page 166 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 166

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               kişilerin savunuculuğu rolünün üstlenilmesiyle kamusal vicdan kamu hizmetlerine
               yansıtılmaktadır.

               Bu kapsamda Kurum, idarenin her türlü eylem, işlem, tutum ve davranışını başvuru
               üzerine incelerken hukuka uygunluk denetimiyle yetinmeyip hakkaniyete aykırılık
               tespitini yapabilmekte, böyle bir durumda tavsiyede bulunmak suretiyle idarelere yol
               göstermekte ve ilgililerin hak kayıplarını en aza indirmeye çabalamaktadır. Nitekim
               aşağıda hakkaniyet denetiminin yapıldığı ve ilgili idareye yönelik önerileri içerir
               kararların bir kısmına yer verilmiştir:
               Sözlü Sınava Çağrılmada Yaşandığı İddia Edilen Hususlar

               Kurumumuza yapılan benzer nitelikteki başvurularda başvuranlar, Milli Eğitim
               Bakanlığına bağlı resmî eğitim kurumlarında Millî Eğitim Bakanlığı  Yönetici ve
               Öğretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Kararın 9 uncu maddesi
               kapsamında ek ders ücreti karşılığında görev yapanlardan 652 sayılı Millî Eğitim
               Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin geçici
               15 inci maddesine göre sözleşmeli öğretmen pozisyonuna atanmak üzere yapılan
               sözlü sınava çağrılma hususunda birtakım adaletsiz uygulamaların ortaya çıktığını,
               alanlar bakımından belirlenen kontenjan sayılarının ihtiyacı karşılamadığını, KPSS
               puan üstünlüğüne göre sözlü sınava çağrı yapılmasının söz konusu maddenin getiriliş
               amacına uygun düşmediğini, ek ders ücreti karşılığında görev yapan bazı sözleşmeli
               öğretmenlerin sigorta primlerinde hata olduğunu, anılan hatanın ek ders ücreti
               karşılığında görev yapan sözleşmeli öğretmenlerin sigorta primlerinin bazı il milli
               eğitim müdürlüklerince 30 gün üzerinden, bazı il milli eğitim müdürlüklerince 16 gün
               üzerinden yatırılmasından kaynaklandığını, sigorta primleri 30 gün üzerinden yatırılan
               kimi öğretmenlerin 2-3 yıl çalıştığında 540 gün prim ödeme şartını sağladığını, ancak
               sigorta primleri 16 gün veya daha az gün üzerinden yatırılan kimi öğretmenlerin 5-6
               yıl çalıştığında bile 540 gün prim ödeme şartını sağlayamadığını, söz konusu durumun
               sözlü sınava çağrılma hususunda adaletsizliklere ve mağduriyetlere neden olduğunu
               belirterek oluşan mağduriyetlerin giderilmesi talep edilmiştir.
               Yapılan inceleme sonucunda, alanlar bakımından kontenjan sayılarının belirlenmesinde
               idarenin takdir yetkisinin bulunduğu; tanınan takdir yetkisinin kamu yararı ve hizmet
               gereklerine aykırı kullanılmadığı; KPSS puan üstünlüğüne göre sözlü sınava çağrı
               yapılmasının Kanun Hükmünde Kararnamenin geçici 15 inci maddesinin amacına
               uygun düştüğü; bununla birlikte, ek ders ücreti karşılığında görev yapan sözleşmeli
               öğretmenlerin sigorta primlerinin hesaplanmasında ve bildiriminde farklı uygulamalara
               gidilmesinin, hakkaniyete aykırı uygulamalara sebep olabileceği kanaatine varılmış olup
               ek ders ücreti karşılığında görev yapan sözleşmeli öğretmenlerin sigorta primlerinin
               hesaplanması ve bildiriminde ülke çapında yeknesaklığın sağlanarak farklı il milli eğitim
               müdürlüklerince farklı uygulamalara gidilmesinin engellenmesi ve varsa daha önce




                                                                        2019 YILLIK RAPOR  165
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171