Page 206 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 206

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               söz konusu sıkıntılar ve baskı ortamı nedeniyle pek çok vatandaşımızın dini eğitimden
               mahrum kaldığı, dini özgürlüklerin süreç içerisinde sağlanmasından ve eğitim hakkının
               önündeki engellerin kaldırılmasından sonra ise gerek ülke şartlarında gerekse aradan
               geçen zamanda kendi özel koşullarındaki hayatın olağan akışından kaynaklanan
               değişimler neticesinde birtakım engellerle (yaşlarının ilerlemiş olması, ailevi durumları,
               ekonomik ve sosyal şartlar vb.) karşılaştıkları,

               -Pek çok alanda açık öğretim eğitimi verilmekteyken örgün eğitim alma imkanı olmayan
               bu vatandaşların ilahiyat lisans eğitimi almalarının Yükseköğretim Kurumları Sınavına
               (YKS) girerek ilahiyat ön lisans eğitimi almaları, bundan sonra kontenjan dahilinde
               İLİTAM programına yerleşmeleri şartına tabi tutularak diğer bölümlere nazaran daha
               zorlu bir sürece tutulduklarının açık olduğu, bunun yanı sıra pek çok zorlu süreçten
               geçerek demokratik kazanımlar sayesinde mağduriyetlerin giderilmesine çalışılan ve
               yalnızca açık öğretim eğitimi alarak lisans eğitimi yapabilecek olan bu vatandaşların
               kontenjan  dahilinde  yalnızca  uzaktan  eğitime  tabi  tutulması  uygulamasının  eşitlik,
               adalet ve hakkaniyet ilkelerine uymadığı, yıllar boyu ötelenen ve görmezden gelinen
               durumun neden olduğu yığılmaların mevcut uygulamayla giderilemediği, konunun
               kalıcı şekilde çözümünün eğitim hakkının gereği olduğu,
               -Meslek alanı gereği ve vatandaşlarla doğrudan iletişimi nedeniyle kişisel gelişimleri
               ve  vatandaşları  doğru bilgiyle  buluşturabilmeleri  için  dini  eğitimin  sürekliliği, hayat
               boyu devamı ve önemi açık olan Diyanet İşleri Başkanlığı personelinin dahi mevcut
               uygulamada ilahiyat alanında lisans eğitimi alamadığı, Başkanlık tarafından ilahiyat
               lisans programına başvurabilecek durumda olan personel sayısının 58.137 olarak tespit
               edildiği, hatta bütün personelin yarısı veya daha fazlasının açılacak bir ilahiyat lisans
               programına katılma ihtimalinin mevcut olduğu, açık öğretim eğitimi verildiği bilinen
               ön lisans alanındaki mezun sayısının çokluğu ile taşrada örgütlenme hususu da göz
               önüne alındığında memuriyet göreviyle birlikte örgün eğitim alınmasındaki zorluk
               birlikte değerlendirildiğinde,  açılacak olan bir açık öğretim ilahiyat lisans eğitimine
               talebin oldukça fazla olacağı, ancak Diyanet İşleri Başkanlığının konunun çözümüne
               ilişkin çalışma ve girişimlerinin yeterli seviyeye ulaşmadığı, bu nedenle konunun kalıcı
               bir şekilde çözümüne yönelik ilgili İdarelere tavsiyede bulunulması gerektiği sonuç ve
               kanaatine varılmıştır.

               Bu kapsamda;

               -İlahiyat Açıköğretim Lisans Eğitimi verilmesi yönünde çalışmalara ivedilikle başlanılması
               hususunda Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına, Anadolu Üniversitesi Rektörlüğüne,
               Atatürk Üniversitesi Rektörlüğüne ve İstanbul Üniversitesi Rektörlüğüne,

               -İlahiyat Açıköğretim Lisans Eğitiminin kapsamı ve ders içeriğinin tespiti, İLİTAM
               programının yaygınlaştırılması ve konuyla ilgili yaşanan sıkıntıların, eksikliklerin
               tespiti hususunda işbirliği ve koordinasyonun sağlanması ve tarafların (Sendikalar,



                                                                        2019 YILLIK RAPOR  205
   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211