Page 206 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 206
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
söz konusu sıkıntılar ve baskı ortamı nedeniyle pek çok vatandaşımızın dini eğitimden
mahrum kaldığı, dini özgürlüklerin süreç içerisinde sağlanmasından ve eğitim hakkının
önündeki engellerin kaldırılmasından sonra ise gerek ülke şartlarında gerekse aradan
geçen zamanda kendi özel koşullarındaki hayatın olağan akışından kaynaklanan
değişimler neticesinde birtakım engellerle (yaşlarının ilerlemiş olması, ailevi durumları,
ekonomik ve sosyal şartlar vb.) karşılaştıkları,
-Pek çok alanda açık öğretim eğitimi verilmekteyken örgün eğitim alma imkanı olmayan
bu vatandaşların ilahiyat lisans eğitimi almalarının Yükseköğretim Kurumları Sınavına
(YKS) girerek ilahiyat ön lisans eğitimi almaları, bundan sonra kontenjan dahilinde
İLİTAM programına yerleşmeleri şartına tabi tutularak diğer bölümlere nazaran daha
zorlu bir sürece tutulduklarının açık olduğu, bunun yanı sıra pek çok zorlu süreçten
geçerek demokratik kazanımlar sayesinde mağduriyetlerin giderilmesine çalışılan ve
yalnızca açık öğretim eğitimi alarak lisans eğitimi yapabilecek olan bu vatandaşların
kontenjan dahilinde yalnızca uzaktan eğitime tabi tutulması uygulamasının eşitlik,
adalet ve hakkaniyet ilkelerine uymadığı, yıllar boyu ötelenen ve görmezden gelinen
durumun neden olduğu yığılmaların mevcut uygulamayla giderilemediği, konunun
kalıcı şekilde çözümünün eğitim hakkının gereği olduğu,
-Meslek alanı gereği ve vatandaşlarla doğrudan iletişimi nedeniyle kişisel gelişimleri
ve vatandaşları doğru bilgiyle buluşturabilmeleri için dini eğitimin sürekliliği, hayat
boyu devamı ve önemi açık olan Diyanet İşleri Başkanlığı personelinin dahi mevcut
uygulamada ilahiyat alanında lisans eğitimi alamadığı, Başkanlık tarafından ilahiyat
lisans programına başvurabilecek durumda olan personel sayısının 58.137 olarak tespit
edildiği, hatta bütün personelin yarısı veya daha fazlasının açılacak bir ilahiyat lisans
programına katılma ihtimalinin mevcut olduğu, açık öğretim eğitimi verildiği bilinen
ön lisans alanındaki mezun sayısının çokluğu ile taşrada örgütlenme hususu da göz
önüne alındığında memuriyet göreviyle birlikte örgün eğitim alınmasındaki zorluk
birlikte değerlendirildiğinde, açılacak olan bir açık öğretim ilahiyat lisans eğitimine
talebin oldukça fazla olacağı, ancak Diyanet İşleri Başkanlığının konunun çözümüne
ilişkin çalışma ve girişimlerinin yeterli seviyeye ulaşmadığı, bu nedenle konunun kalıcı
bir şekilde çözümüne yönelik ilgili İdarelere tavsiyede bulunulması gerektiği sonuç ve
kanaatine varılmıştır.
Bu kapsamda;
-İlahiyat Açıköğretim Lisans Eğitimi verilmesi yönünde çalışmalara ivedilikle başlanılması
hususunda Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına, Anadolu Üniversitesi Rektörlüğüne,
Atatürk Üniversitesi Rektörlüğüne ve İstanbul Üniversitesi Rektörlüğüne,
-İlahiyat Açıköğretim Lisans Eğitiminin kapsamı ve ders içeriğinin tespiti, İLİTAM
programının yaygınlaştırılması ve konuyla ilgili yaşanan sıkıntıların, eksikliklerin
tespiti hususunda işbirliği ve koordinasyonun sağlanması ve tarafların (Sendikalar,
2019 YILLIK RAPOR 205