Page 208 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 208

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Diğer taraftan, 2019 yılında verilen toplam 893 adet Ret Kararı da başvuranlara
               mevzuat çerçevesinde talebinin yerine getirilemeyeceğini açıklaması nedeniyle kişilerin
               yargıya başvurma oranında azalmaya sebep olabilmektedir.
               Öte yandan, Kurumumuza yapılan başvurularda, başvuru konularının usul açısından
               da hukuki durumu açıklığa kavuşturulmaktadır. Kurumumuzun şikâyetleri inceleme
               usulü; süre ve menfaat ihlali şartı başta olmak üzere idari yargıdaki dava açma şartlarına
               benzer nitelikte olması nedeniyle, bu şartları taşımayan başvurular hakkında verilen
               incelenemezlik kararlarımızın dahi yargının iş yükünün azalmasına olumlu etkisi
               olabilmektedir.
               Kurumumuz şikâyet başvurularını incelemenin yanı sıra kişilerin bilgilendirme
               taleplerini de karşılamaktadır. Adeta çağrı merkezi gibi çalışan bilgilendirme büromuz
               vasıtasıyla 2019 yılında;

                   →  Kurumumuzca aranmak ve Kurumumuza gelen olmak üzere toplam 86.796
                      telefon görüşmesi,
                   →  Kurumumuza e-posta yoluyla yapılan 4.347 adet bilgi edinme başvurusu,
                   →  4982 sayılı Kanun kapsamında yapılan 315 adet bilgi edinme başvurusu,

                   →  Kurumumuza ve İstanbul Büromuza bizzat gelen vatandaşlarla yapılan 4.441
                      adet yüz yüze görüşme,

                   →  Kurumumuzca Ombudsmanlık Halkla Buluşuyor Bölgesel  Toplantıları, İl
                      Çalışma Ziyaretleri, Üniversite Konsferansları ile Uluslarası Alanda Hak Arama
                      Kültürünün Yaygınlaştırılması Kapsamında yüzü yüze gerçekleştirilen yaklaşık
                      12.000 adet görüşme,
               dâhil olmak üzere toplam 107.899 kişinin bilgi talebi karşılanmıştır.

               Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda 4.870 adet
               dostane çözüm, ret ve tavsiye kararımız ve verdiğimiz hukuki yardımlar ile mahkemelerin
               iş yükünün azaltılmasına doğrudan katkımız bulunduğu gibi kamu hizmetlerinin
               kalitesinin artmasına, şeffaf, hesap verebilir ve insan odaklı idarenin oluşumuna da
               yardımcı olunmuştur. Tüm bunların sonucunda; Kamu Denetçiliği Kurumu incelediği
               şikâyetler ile vatandaşın, kamu kurum ve kuruluşlarını denetlemesinin vasıtası olmuş, beş
               yılda bir yapılan seçimler dışında mahalli idareler başta olmak üzere devlet yönetimine
               vatandaşın katılımı sağlanmış, böylelikle Kurumumuz doğrudan demokrasinin bir aracı
               olarak ülkemizde demokrasinin güçlenmesine katkıda bulunmuştur.
               Kurumumuzu diğer denetim mekanizmalarından ayıran en önemli hususlardan birisi
               de başvuruları incelerken aynı zamanda uygulamadaki sorun alanlarını ve mevzuattaki
               hukuka aykırılıkları  tespit  etmesi,  böylece  ileride  yaşanması  muhtemel  hukuka
               aykırılıklar, hak ihlalleri veya hakkaniyetsiz uygulamaların engellenmesi adına mevzuat
               değişikliği önerilerinde bulunabilmesidir. Bu noktada, Kurumun amacı bireysel hukuka



                                                                        2019 YILLIK RAPOR  207
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213