Page 274 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 274

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               ve bildirim yükümlülüğü bulunan kamu çalışanlarının haklarının güvence altına
               alınmasına yönelik bir model geliştirilmesi ihtiyacıdır. Özellikle öğretmenlerin görevleri
               gereği bu süreçte fail ile karşı karşıya gelmekten kaynaklı olarak önemli ölçüde güvenlik
               riskine maruz kaldıkları, bu nedenle adli ve idari süreçte gizliliğin sağlanmasına ve olası
               güvenlik risklerini ortadan kaldırılarak gerekirse kurul halinde yönetilecek bir ihbar
               ve bildirim sürecinin yapılandırılması, bu bağlamda hem çocuk hem aile hem de okul
               ve öğretmenler açısından sorunların çözümünü kolaylaştırabilecek okul sosyal hizmet
               uygulamasının başlatılmasının değerlendirilmesi önerilmektedir.
               Okul sosyal hizmeti; çoğunlukla ilk ve orta dereceli okullarda, öncelikli olarak eğitim
               gören çocuk ve gençlerin ve ailelerinin karşılaştıkları ekonomik, psikolojik ve sosyal
               ihtiyaç ve sorunlarının giderilmesine ve çözümlenmesine yönelik olarak çalışmalar
               yürütmeyi hedefleyen, bu hedefi gerçekleştirirken ihtiyaç ve sorunlar  yönelik olarak
               okulda ve toplumda bulunan çeşitli kaynaklar ve hizmetler arasında etkili bir iş
               birliği ve koordinasyon sağlamayı amaçlayan, çocuğun üstün yararını temel alan, ekip
               çalışması anlayışıyla çalışmalarını yürüten, sosyal hizmetin mesleki bilgi    yöntem,
               tekniklerini, beceri  ve etik kurallarını esas alarak okul ortamında psikolojik sosyal
               odaklı çalışmalar yürüten bir sosyal hizmet alanıdır. Okul sosyal hizmeti uygulaması
               ile okullarda çocukların karşılaşabildikleri akran zorbalığı başta olmak üzere gelişimsel
               dönemin ihtiyaç ve sorunlarına bağlı olarak gelişen ihtiyaç ve sorunların karşılanması,
               çözümlenmesinde aktif çalışmalar yürütülebilecektir. 
               2019 yılı içinde Kuruma yapılan başvurularda;  Suriye uyruklu çocukların eğitim
               sistemi içinde okul kayıt işlemlerinde çeşitli  sorunlar yaşadıkları (çocuğun dil
               seviyesine,  yaşına, durumuna uygun sınıf tespiti ve  düzenlemesi,  e-okul sistemi
               üzerinde okul nakil geçişlerindeki sorunlar  vb.) anlaşılmakta; dil engeli nedeniyle
               idarenin aile ve çocuğa yaptığı açıklamaların tam olarak anlaşılamamasından kaynaklı
               olarak iletişim sorunlarının  yaşandığı, dil ve kültür farklılığından kaynaklı bu
               tür sorunların çocuğun devamsızlığına, hatta okulu bırakmasına yol açabildiği tespit
               edilmektedir.  Eğitim  sistemi içinde ivedilikle mülteci çocuklarla ve ailelerle etkili
               iletişim kurma konusunda okul idarelerinin güçlendirilmelerine ve mülteci öğrencilerin
               vaka odaklı takip sürecine alınmalarına ihtiyaç bulunduğu değerlendirilmektedir.
               Ayrıca; çocukların aile ortamının desteklenmesi hakkı ve çocuklar hakkında alınan
               tedbirlerin düzenli aralıklarla gözden geçirilmesi hakkı kapsamında ilgili çocuk
               başvurularında çocuklardan gelen talepler ve alınan geri bildirimler sonucunda,
               çocukların özel hayatlarının gizliliğinin korunması ve yüksek yararlarının gözetilmesi
               ilkelerinin benimsenmesine, ailenin sosyal, psikolojik, hukuki ve diğer açılardan
               desteklenmesine, çocuğun korunması bakımından Çocuk Koruma Kanunu çerçevesinde
               gerekli tedbirlerin alınarak sosyal inceleme raporu düzenlenmesine, ailelerin ihtiyaç ve
               gereksinimlerinin sosyal hizmet kapsamında detaylı incelenmesine, uygun hizmet
               modelinin  vaka  özelinde  belirlenmesine  veya  belirlenen  hizmetin  çocuğun  yüksek
               yararına olup olmadığının değerlendirilmesine daha fazla hassasiyet gösterilmesi tavsiye
               edilmektedir.



                                                                        2019 YILLIK RAPOR  273
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279