Page 339 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 339
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
bastonunun yardımıyla “hissedilebilir yüzeyi” takip ederek turnikeden geçtikten hemen
sonra yolun bittiğini ve son anda sola doğru döndüğünü fark ettiğini, sola dönen izi
ararken ve bir taraftan da tramvay için yönünü bulmaya çalışırken hissedilebilir yüzeyin
zemini ile neredeyse kesişen çatı direğine kafasını çarptığını, çarpmanın etkisiyle
burnunun kanadığını; söz konusu direğin önüne bir koruyucunun konulmaması
sebebiyle meydana gelen bu kazanın “kamu hizmetlerinin engellilerin erişilebilirliğine
uygun olmasını zorunlu kılan yasal düzenlemelerle” örtüşmediğini, dolayısıyla “hizmetin
gereği gibi yerine getirilmediğini” ifade ederek “idarenin gerekli tedbiri almaması”
sebebiyle uğradığı bedensel ve manevi zararın karşılığında tarafına 1.000,00 TL
tazminat ödenmesini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; kentsel yaşamın ve kamu
hizmetlerinin engelli bireylerin erişilebilirliğine uygun olarak düzenlenmesinin yasal
bir zorunluluk olduğu, şikâyete konu alanın engelli bireylerin ulaşım hizmetlerine
erişilebilirliğine ilişkin mevzuatın gerekliliklerini karşılamadığı anlaşılmıştır. Bu itibarla,
başvuranın maddi tazminat talebinin reddine; ilgili idarece hatalı davranıldığının kabulü
ile başvuruya konu hissedilebilir yüzey uygulamasının ve metro durağında Bakanlıkça
ve Komisyonca tespit edilen diğer erişilebilirlik uygulama hata ve eksikliklerinin
mevzuata ve standartlara uygun olacak şekilde yeniden düzenlenmesi, bu süreçte benzer
kazaların önüne geçilmesini teminen gerekli tedbirlerin alınması ve başvurana bir
“özür mektubu” gönderilerek uğradığı manevi zararın giderilmesi hususunda İstanbul
Büyükşehir Belediye Başkanlığına; tespit edilen uygulama hata ve eksikliklerinin
giderilmesi amacıyla yapılacak çalışmaların izlenmesi ve denetlenmesi amacıyla İstanbul
Valiliğine (İl Erişilebilirlik Komisyonu) Tavsiyede Bulunulmasına 135 karar verilmiştir.
8.8.11. Engelli Vatandaşa Saygısız Davranan Otobüs Şoförü Hakkında
Disiplin Soruşturması Başlatılması
Başvuran, Samsun ilinin Costal mevkiinde oturduğunu, tekerlekli sandalye kullanan
%96 oranında engelli bir vatandaş olduğunu, 07/08/2019 tarihinde Samsun
Büyükşehir Belediyesine bağlı 43 numaralı Costal otobüsüne saat 15.45’te bindiğini
ve Tekkeköy’de indiğini, daha sonra saat 17.45 de Samsun Merkezden kalkan 43
numaralı Costal istikametindeki otobüse, güzergâhı olan Tekkeköy durağından 18.25
saatlerinde binerken şoförün kendisine “madem burada inecektin tramvaya neden
binmedin niye bizi rampa açmaya uğraştırıyorsun” diyerek sert bir üslupla çıkıştığını,
sürekli aynı durumların yaşandığını, devletin kendisine engelli olduğu için tanıdığı
hakkı kullanırken otobüs şoförlerinin kendisine saygısızca davrandığını, para vermediği
için ikinci sınıf muamelesi gördüğünü, şoförlerin rampa çıktıkları için kendisine kırıcı
söylemlerde bulunduklarını iddia etmiş olup 43 numaralı otobüsün şoförleri baba ve
oğlundan şikâyetçi olduğunu, Costal mevkiine engelliye uygun başka bir otobüsün
verilmesini talep etmiştir.
135 2018/10289 numaralı başvuru hakkında verilen 01/07/2019 tarihli Tavsiye Kararı
338 2019 YILLIK RAPOR