Page 339 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 339

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 bastonunun yardımıyla “hissedilebilir yüzeyi” takip ederek turnikeden geçtikten hemen
                 sonra yolun bittiğini ve son anda sola doğru döndüğünü fark ettiğini, sola dönen izi
                 ararken ve bir taraftan da tramvay için yönünü bulmaya çalışırken hissedilebilir yüzeyin
                 zemini ile neredeyse kesişen çatı direğine kafasını çarptığını, çarpmanın etkisiyle
                 burnunun kanadığını; söz konusu direğin önüne bir koruyucunun konulmaması
                 sebebiyle meydana gelen bu kazanın  “kamu hizmetlerinin engellilerin erişilebilirliğine
                 uygun olmasını zorunlu kılan yasal düzenlemelerle” örtüşmediğini, dolayısıyla “hizmetin
                 gereği gibi yerine getirilmediğini” ifade ederek  “idarenin gerekli tedbiri almaması”
                 sebebiyle uğradığı bedensel ve manevi zararın karşılığında tarafına 1.000,00  TL
                 tazminat ödenmesini talep etmiştir.
                 Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; kentsel yaşamın ve kamu
                 hizmetlerinin engelli bireylerin erişilebilirliğine uygun olarak düzenlenmesinin yasal
                 bir zorunluluk olduğu, şikâyete konu alanın engelli bireylerin ulaşım hizmetlerine
                 erişilebilirliğine ilişkin mevzuatın gerekliliklerini karşılamadığı anlaşılmıştır. Bu itibarla,
                 başvuranın maddi tazminat talebinin reddine; ilgili idarece hatalı davranıldığının kabulü
                 ile başvuruya konu hissedilebilir yüzey uygulamasının ve metro durağında Bakanlıkça
                 ve Komisyonca tespit edilen diğer erişilebilirlik uygulama hata ve eksikliklerinin
                 mevzuata ve standartlara uygun olacak şekilde yeniden düzenlenmesi, bu süreçte benzer
                 kazaların önüne geçilmesini teminen gerekli tedbirlerin alınması ve başvurana bir
                 “özür mektubu” gönderilerek uğradığı manevi zararın giderilmesi hususunda İstanbul
                 Büyükşehir Belediye Başkanlığına; tespit edilen uygulama hata ve eksikliklerinin
                 giderilmesi amacıyla yapılacak çalışmaların izlenmesi ve denetlenmesi amacıyla İstanbul
                 Valiliğine (İl Erişilebilirlik Komisyonu) Tavsiyede Bulunulmasına 135  karar verilmiştir.
                 8.8.11.  Engelli  Vatandaşa  Saygısız  Davranan  Otobüs Şoförü  Hakkında
                 Disiplin Soruşturması Başlatılması

                 Başvuran, Samsun ilinin Costal mevkiinde oturduğunu, tekerlekli sandalye kullanan
                 %96 oranında engelli bir vatandaş olduğunu, 07/08/2019 tarihinde Samsun
                 Büyükşehir Belediyesine bağlı 43 numaralı Costal otobüsüne saat 15.45’te bindiğini
                 ve  Tekkeköy’de indiğini, daha sonra saat 17.45 de Samsun Merkezden kalkan 43
                 numaralı Costal istikametindeki otobüse, güzergâhı olan Tekkeköy durağından 18.25
                 saatlerinde binerken şoförün kendisine “madem burada inecektin tramvaya neden
                 binmedin niye bizi rampa açmaya uğraştırıyorsun” diyerek sert bir üslupla çıkıştığını,
                 sürekli aynı durumların yaşandığını, devletin kendisine engelli olduğu için tanıdığı
                 hakkı kullanırken otobüs şoförlerinin kendisine saygısızca davrandığını, para vermediği
                 için ikinci sınıf muamelesi gördüğünü, şoförlerin rampa çıktıkları için kendisine kırıcı
                 söylemlerde bulunduklarını iddia etmiş olup 43 numaralı otobüsün şoförleri baba ve
                 oğlundan şikâyetçi olduğunu, Costal mevkiine engelliye uygun başka bir otobüsün
                 verilmesini talep etmiştir.


                 135  2018/10289 numaralı başvuru hakkında verilen 01/07/2019 tarihli Tavsiye Kararı


             338 2019 YILLIK RAPOR
   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344