Page 37 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 37

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




                 KYK tarafından burs/kredi verilmesine yönelik düzenleme yapılması, birden fazla önlisans
                 programından mezun olanların mezun oldukları programlara göre Dikey Geçiş Sınavı
                 puanlarının hesaplanması ve tercih hakkı verilmesi,  Üniversitesitede  tezli yüksek lisans
                 programında dördüncü yarıyılını tamamladığı halde seminer dersini vermediği gerekçesiyle
                 kaydın silinmesi ile  Açıköğretim Fakültesinde uygulamalı dersin etkinlik raporlarının
                 danışmanın hatasından dolayı sisteme girilmemesi sebebiyle başarısız olarak gözüken
                 derse ilişkin işlemlerin geri alınmak suretiyle düzeltilip öğrencilerin mezuniyet işleminin
                 yapılması, Türkiye Güreş Federasyonu tarafından, müsabakalara katılan çocuk sporcuların
                 harcırahlarının  ödenmesi,  okul  bahçesinde  bulunan elektrik  trafosunun  kaldırılması,
                 doğalgaz abonelerine seçme hakkı verilmeden sayacın değiştirilmemesi ve değişim sebebiyle
                 güvence bedeli alınmaması, üniversitelerce bilimsel etik ihlali olmadığına ilişkin verilen
                 kararların düzeltilmesi vb. gibi birçok örnek sayılabilir.
                 Kurumumuzun Tavsiye Kararlarına idareler tarafından verilen yanıtlarda çoğunlukla kararın
                 uygulanacağı belirtilmekte, ancak mevzuat değişikliği önerisi içeren kararlarda bu değişiklik
                 belli bir süreç gerektirdiğinden konuyla ilgili çalışma yapılacağı veya yapılmakta olduğu
                 yönünde cevaplar da verilebilmektedir. Akaryakıt istasyonlarına verilen para cezalarına yapılan
                 itiraz üzerine 2017 yılının son günü verilen Tavsiye Kararımızda da benzer bir süreç yaşanmış
                 ve konuyla ilgili mevzuat değişikliği çalışmalarının devam ettiği, akaryakıt istasyonlarına
                 uygulanan para cezalarına alt ve üst limitler konularak firmaların yıllık satış hasılatı
                 oranında ceza uygulanmasına yönelik yasal değişiklik yapılması önerisinin bu çalışmada
                 dikkate alınacağı belirtilmişti. Kararımızdan yaklaşık bir yıl sonra 28/02/2019 tarihinde
                 Resmi Gazetede yayımlanan Kanun ile Petrol Piyasası Kanununun İdari Para Cezalarına
                 ilişkin 19 uncu maddesinde Tavsiye Kararımız doğrultusunda değişiklik yapılarak akaryakıt
                 istasyonlarına kesilen para cezalarına alt ve üst limitler konulmuş,  firmaların yıllık satış hasılatı
                 oranında ceza uygulanacağı düzenlenmiş ve bu alanda yaşanan sorun çözülmüştür. Yukarıda
                 da vurguladığımız gibi, “aslolan toplumun adalet duygusunun tatmin edilmesidir.”
                 Gelinen süreçte kısa sürede kurumsallaşarak işlevsel hale gelen Kurumumuz, verdiği kararlar,
                 düzenlediği etkinlikler ve hazırladığı özel raporlarla kamuoyunda olumlu tepkiler almaktadır.
                 Kurumumuzun yurtdışındaki benzer kurumlarda olduğu gibi, BM’nin “İnsan Haklarının
                 Geliştirilmesi ve Korunması için Kurulan Ulusal Kuruluşların Statüsüne İlişkin İlkeler (Paris
                 Prensipleri) uyarınca, parlamentoya ve diğer ilgili bütün organlara, bunların talebi üzerine
                 veya kendi inisiyatifiyle, insan haklarının geliştirilmesi ve korunmasına ilişkin konularda
                 görüş bildirebilmesi, tavsiyelerde bulunabilmesi, önerilerini ve raporlarını sunabilmesi gibi
                 yetkilerine ilave olarak; Avrupa Komisyonunun Ombudsmanlık Kurumunun Korunması
                 ve Güçlendirilmesi Üzerine İlkeler (Venedik Kriterleri) göz önüne alınarak kurumsal
                 yapısı ile idari ve mali statüsü bakımından daha da güçlendirilmesi önem arz etmektedir.
                 Vatandaşlarımızın hak araması noktasında Ombudsmanlığın ülkemize olan katma değeri
                 ve kamuoyundaki etkinliği arttıkça, Kurumumuza gösterilen teveccühün de artacağına ve
                 dolayısıyla Kurumumuzun idari sistemimiz içerisindeki hak ettiği yere ulaşacağına olan
                 inancımız tamdır.


                                                                              Arif DÜLGER
                                                                                     Kamu Denetçisi



              36 2019 YILLIK RAPOR
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42