Page 35 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 35
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
3.2 Sn. Arif DÜLGER
ünümüzde kamu yönetiminin gün geçtikçe karmaşık bir hal alması ve artan
Gbürokrasi, hizmet sunumunda vatandaşın önüne yapısal veya işlevsel açıdan engeller
çıkarabilmekte ve hak kayıplarına yol açabilmektedir.
Yaşadığımız çağın insan hakları odaklı modern yönetim anlayışında, kamu hizmetlerinin
etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesine ilave olarak bu hizmetlerin yürütülmesi esnasında
kamu yararının yanında vatandaşların haklarının ve menfaatlerinin de korunup gözetilmesi
gerekmektedir.
Ülkemizin son yıllarda yaşadığı değişim ve dönüşüm sürecinin önemli yapı taşlarından
biri de ombudsmanlık mekanizmasının 2012 yılında, Kamu Denetçiliği Kurumu adıyla,
doğduğu kültür ve topraklarla yeniden buluşturulmasıdır. Yıllardır çeşitli yollarla kurulması
tartışılan, kalkınma plânlarına konu edilen ve kurulması üzerinde fikir birliğine varılarak
devlet politikası haline getirilen ombudsmanlık, bugün itibariyle yedi yıllık bir tecrübeyi
ihtiva etmektedir.
‘Ey oğul, insanı yaşat ki devlet yaşasın’ anlayışı ile yoğurulan köklü devlet geleneğimizin
gereklerine uygun olarak, yeniden idare sistemimize entegre olan Kurumumuz; modern
dünyaya kapalı, hikmet-i hükümete sığınan klasik bürokrasinin aksine; halkın yanında
olan, onun adına idarenin her işlemini sorgulayabilen, her türlü bilgi ve belgeye ulaşarak
idarenin iyi yönetim ilkelerine uygun işlemesini sağlamaya yardımcı olan bir kamu kurumu
niteliğindedir.
Hak ve özgürlüklerin daha iyi korunabilmesi için direkt, esnek, hızlı ve maliyetsiz çalışan
mekanizmalara ihtiyaç olduğu aşikârdır. Hukuk devleti idealine ulaşılması, temel hak ve
özgürlüklerin korunması ve idarenin iyi yönetim ilkelerine bağlılığının sağlanması adına
Kurumumuz geçmiş yedi yıllık süreçte başarılı bir pratik oluşturmuştur.
34 2019 YILLIK RAPOR