Page 106 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 106
BÖLÜM V
ÖNERİ VE TEDBİRLER
2010 yılında yapılan Anayasa değişikliği ile Anayasa’nın 74’üncü maddesinde yer alan hüküm
gereğince, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına bağlı olarak idarenin işleyişiyle ilgili
şikâyetleri incelemek üzere 6328 sayılı Kanun ile kurulmuş olan Kurumumuz;
Etkin, kolay ve masrafsız erişilebilir bir hak arama yolu olarak, bireylerin Kuruma kolay
erişebilmesi ve başta dostane çözüm yolları denenerek bireylerin adalete hızlı erişiminin
sağlanması,
Çalışmalarında insanı merkeze alan, kararlarıyla şeffaf, tarafsız, eşit muamelede bulunan ve
hesap verebilir bir idare anlayışının yerleşmesi,
Hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını benimseyen ve güvence altına alan kişi haklarına
saygılı bir idare anlayışının en üst düzeyde yerleşmesi,
Hak arama kültürünün yaygınlaşmasına katkı sağlayarak, haklarının bilincinde olan bireylerin
yetişmesi, alternatif uyuşmazlık yollarının etkin kullanılması ve toplumdaki haklar kültürünün
kökleşmesi,
kurumsal strateji ve çalışma prensiplerine sahiptir.
Kurumumuz Ükemizin en genç ve dinamik Kurumlarından birisi olup, 2020 yılında 90.209 adet
başvuru olmak üzere kurulduğu 2013 yılından bugüne kadar geçen 8 senede toplam 170.744 adet
şikâyet almıştır. Diğer yandan 2019 yılında Kurumumuza 20.968 başvuru yapılmışken 2020 yılında
yapılan başvuru sayısı %330,32’lik bir artışla 90.209’a ulaşmıştır.
2020 yılında yapılan şikayet başvurularının yanında 2019 yılından devreden 3.830 adet dosya ile
birlikte toplam 94.039 adet dosya Kurumumuzca incelenmeye alınmış olup salgın hastalığın
olumsuz etkilerine rağmen 2020 yılında 91.100 adet dosya sonuçlandırımış olup, bu başvurulardan
2.867 adedi idareyle vatandaş arasında köprü vazifesi görerek kısa sürede dostane yollarla çözüme
kavuşturulurken, 68.832 adet başvuruya yapılan incelemeler sonucunda tavsiye kararı verilmiştir.
Bu bağlamda Kurum vermiş olduğu tavsiye kararları, dostane çözüm önerileri ve yayınladığı özel
raporlarla milyonlarca insanımızın derdine çözüm üretilmiş ve sorunları giderilirken, Türkiye Büyük
Millet Meclisinden aldığımız destek ve kurumsal çalışmalarımızla 2013 yılında %20’lerde olan
tavsiye kararına uyum oranımız 2020 yılında %76,38’e ulaşmıştır. En köklü ombudsmanlık
kurumlarında %80 civarında olan bu oran düşünüldüğünde 8 yıllık genç bir Kurum olan
Kurumumuzun elde ettiği başarı daha iyi ortaya konulabilmektedir.
Diğer yandan 2020 yılında sorunu olan vatandaşlar ile yüz yüze veya telefonla gerçekleştirilen
toplamda 184.758 görüşme sonucunda onlara hukuki yardımda bulunulmuş, kendilerine yol
gösterilmiş, sıkıntılarına veya dertlerine çözüm bulmaya çalışılmıştır.
Aynı zamanda koronavirüs salgını gölgesinde geçen 2020 yılında Kurumumuz faaliyetlerine ara
vermeden farklı yöntemler geliştirerek hak ihlallerinin önlenmesi ile hak arama kültürünün
yaygınlaştırılması adına özel raporlar ve çalışmalar başta olmak üzere birçok çalışma
gerçekletirilmiştir.
Bu doğrultuda 2020 yılında;
Özel raporlar ve çalışmalar kapsamında; Türkiye’nin Koronavirüs Hastalığı ile
Mücadelesi Özel Raporu, Turkey’s Fight Against COVID-19 Report, Azerbaycan-Ermenistan
Savaşında Ermenistan Silahlı Kuvvetleri Tarafından Gerçekleş tirilen İnsan Hakları
İhlallerine İlişkin Rapor, The Report On The Human Rights Violations Committed By The
Armenian Armed Forces During Azarbaijan-Armenia War hazırlanarak ulusal ve uluslararası
105