Page 59 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 59
2021 Yılı Dosya Bilgileri
2021 yılında, yıl içerisinde alınan 18.843 başvuru ve 2020 yılından devreden 2.939 başvuru olmak
üzere toplam 21.782 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek üzere işleme alınmıştır.
Değerlendirmeye alınan toplam 21.782 adet şikâyet başvurusunun 19.740 tanesi (%90,63’ü)
Kurumumuz tarafından sonuçlandırılmış olup 2.042 adet şikâyet başvurusunun incelenmesine devam
edilmektedir. Diğer yandan, yapılan ön değerlendirme sonucunda 1.393 adet kendi içerisinde konu
ve sebep bakımından aynı olan şikâyet başvurusu hakkında birleştirme kararı verilerek tek dosya
üzerinden incelemeye devam edilmiştir.
Tablo 30: 2021 Yılı Dosya Verileri
2020 Yılından 2021 Yılında 2021 Yılında İşlemi Devam
Devreden Dosya Dağıtılmış Toplam Sonuçlandırılan Eden Dosya
Sayısı Dosya Sayısı Dosya Sayısı Sayısı
2.939 18.843 21.782 19.740 2.042
Kurumumuza yapılan şikâyet başvurularının incelenmesi neticesinde 31 Aralık 2021 tarihi itibariyle
Kurumumuz tarafından sonuçlandırılan 19.740 adet başvuruya ilişkin olarak;
% 38,94 oranında “Gönderme Kararı”,
% 30,05 oranında “İncelenemezlik Kararı”
% 10,51 oranında “Dostane Çözüm Kararı”,
% 2,32 oranında “Başvurunun Geçersiz Sayılması,
% 1,53 oranında ise “Karar Verilmesine Yer Olmadığına Dair Karar”,
% 6,55 oranında ise “Tavsiye Kararı”,
% 7,19 oranında ise “Ret Kararı”,
% 2,20 oranında ise “K.Tavsiye K.Ret Kararı”,
verilmiştir.
Kurumumuzca verilen incelenemezlik karar oranlarının yüksekliğinin başlıca sebepleri arasında,
Kurumumuza yapılan başvurularda menfaat ihlali koşulunun aranması, görev alanına girmeyen
başvurularda Kurumumuzun görev alanını genişletmeme çabası ve yargı organlarınca incelemesi
devam eden veya sonuçlandırılmış başvuruların Kurumumuzca incelenememesi yer almaktadır.
Diğer taraftan Avrupa ülkeleri Ombudsmanlık Kurumlarının başvuruları inceleme oranları
Kurumumuzla karşılaştırıldığında, Kurumumuzun Avrupa ülkelerine göre başvuruları inceleme
oranlarının çok daha yüksek, incelenemezlik karar oranlarının ise çok daha düşük olduğu
görülmektedir. Bu Ombudsmanlık Kurumlarında genellikle, incelenemeyen dosyalar başvurucusuna
iade edilirken, incelenebilir dosyalar ise kabul edilebilir başvuru olarak değerlendirmeye
alınmaktadır.
Gönderme karar oranının yüksek olmasının sebebi ise 6328 sayılı Kanun’da, idari başvuru yollarının
tüketilmesinin şikâyet başvurularının incelenebilmesi için zaruri bir şart olarak düzenlenmiş
olmasından kaynaklanmaktadır.
57