Page 7 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 7
Kurumumuz kendisine intikal eden uyuşmazlıklarda “vatandaşın avukatı idarenin ise dostu”
konumunda bir rol üstlenerek kendine özgü naif bir uzlaşı yöntemiyle vatandaş ile idare arasında
dostane çözüm köprüsü oluşturmakta ve uyuşmazlıkları dostane yollarla çözüme kavuşturmaktadır.
Kurumumuz dostane çözüm kararıyla, tavsiye kararına gerek kalmaksızın sorunlara çözüm
bulmakta ve vatandaşın “adalete hızlı erişiminin” gerçekleştirilmesine katkı sağlamaktadır. 2021
yılında başvuruların ortalama sonuçlandırılma süresi 57 gündür. Dostane çözümde ise
ortalama süre 47 gün olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca dostane yollarla çözüme kavuşturulan
başvuruların %57,8’i 30 gün ve altı sürelerde sonuçlandırılmıştır.
2021 yılında dostane yollarla çözülen başvuru sayısı 3.160 olarak gerçekleşmiştir.
Kurumumuz klasik yargı kararlarından farklı olarak tavsiye kararı vermektedir. Tavsiye kararı
idareye işlemi düzeltmesine fırsat vermekle birlikte aynı zamanda mevzuatın yetersiz kalan
kısımlarını yenileme ve geliştirme, iyi yönetim ilkeleri yönünden de hizmet kalitesinin
yükselmesine katkı sağlamaktadır. Kurumumuz tavsiye kararları ile idareye adeta
danışmanlık da yapmakta ve idareye yol göstermektedir. Kurumumuzca 2021 yılında toplam
1.604 adet tavsiye kararı verilmiştir.
Kurumumuzun tanınırlığı ve bilinirliğinin artması ile birlikte Kurumumuza yapılan nitelikli başvuru
sayısı da artmıştır. Nitelikli başvuru sayısındaki bu artış verilen tavsiye kararlarına da yansıyarak
tavsiye karar sayılarımızı artırmıştır. Nitekim 2013-2017 yılları arasındaki 5 yıllık dönemde
Kurumumuzca toplam 792 adet tavsiye kararı verilmişken, 2018 yılında 5 yılın toplamından daha
çok tavsiye kararı verilerek verilen tavsiye kararı sayısı 946 olarak gerçekleşmiştir. 2019 yılında da
verilen tavsiye kararı sayısında ciddi bir artış olmuş ve bu sayı 1.270’e ulaşmıştır. 2020 yılına
bakıldığında 68.128 adet tavsiye, 704 adet kısmen tavsiye kısmen ret kararı verilmiştir. 2020
yılındaki bu artışta salgın sürecinin önemli bir payı olmuştur. 2021 yılında ise 1.201 tavsiye kararı,
403 kısmen tavsiye kısmen ret kararı verilmiştir.
Kurumumuz da idarelerin kararlara uyma oranlarının yükselmesi için çeşitli faaliyetler
yürütmektedir. Bunlar TBMM desteği, Kurumumuzca kararların takip edilmesi, medya ve kamuoyu
desteğidir.
Bu kapsamda Kurumumuz tavsiye kararlarına uyum oranı 2013 yılında %20’lerde iken; 2017
yılında %65’e, 2018 yılında %70’ye, 2019 yılında %75’e, 2020 yılında %76,38’e yükselmiştir.
2021 yılında ise bu oran %79,50’ye ulaşmıştır. Bu kapsamda tavsiye kararlarına olumsuz
yaklaşan idareleri çağırarak TBMM çatısı altında açıklama isteyen Karma Komisyon
Başkanımıza ve üyelerine teşekkürlerimi sunuyorum.
2021 yılında talepte bulunan kişiler ile yüz yüze veya telefonla gerçekleştirilen toplamda 125.028
görüşme sonucunda Kurumumuzca hukuki yardımda bulunulmuş ve kendilerine yol gösterilmiştir.
Bu dönemde Kurumumuzun tanınırlığını arttırmak, haklarının bilincinde olan ve haklarını en uygun
yol ve yöntemlerle arayan bireyler kazanarak idarenin hukuka, hakkaniyete, insan haklarına ve iyi
yönetim ilkelerine aykırı uygulamalarına karşı bireysel duyarlılığı geliştirmek amacıyla yurt içinde
ve yurt dışında birçok faaliyet yaptık. Salgın nedeniyle planladığımız birçok faaliyeti ise ertelemek
zorunda kaldık.
Çocuk haklarını korumakla ilgili farkındalık yaratılması, gençlerimize KDK’yı hakkaniyeti, adaleti,
insan hakları konusunu hatırlatmak ve hak arama kültürünü yaygınlaştırmak amacıyla Kamu
Denetçiliği Kurumu ile Türkiye Satranç Federasyonu imzalanan protokol gereğince 17-20 Nisan
tarihleri arasında “23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı Çevrim İçi Satranç Turnuvasını”
düzenledik. 17 ve 20 Nisan’da gerçekleştirilen çevrim içi turnuvanın ödül törenini TBMM Başkanı
6