Page 31 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 31

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNUN 2021 YILININ İLK ALTI AYINDA ÜLKEMİZE
              OLAN KATMA DEĞERİ HAKKINDA DEĞERLENDİRME

                     Anayasamızın 74’üncü maddesinde yer verilen hüküm gereğince, idarenin işleyişiyle ilgili
              şikâyetleri inceleyen 6328 sayılı Kanun ile kurulmuş, Anayasal bir Kurum olan Kamu Denetçiliği
              Kurumu, başta mevzuat değişikliği ve iyi yönetim ilkeleri açısından verdiği ve genele sirayet eden
              tavsiye kararları ile idarenin işleyişine katkıda bulunmanın yanı sıra mevcut problemlerin ve ileride
              ortaya çıkabilecek muhtemel problemlerin önüne geçilmesine yardımcı olmayı hedeflemektedir.
                     6328  sayılı  Kamu  Denetçiliği  Kurumu  Kanunun  genel  gerekçesinde  ise;  “…  idarelerin
              mümkün olduğu kadar Kurumun önerilerini değerlendirmeye alarak uymasının ve idari yargının
              yükünün azaltılmasının hedeflendiği …” belirtilmiştir. Dolayısıyla 2019 yılı içerisinde yaklaşık 250
              bin dava yükü altında bulunan idari yargı erkine destek olan ve iş yükünü azaltan bir Kurum olarak
              adalete hızlı erişimi tesis etme temel amaçlarımız arasındadır.
                     Kurumumuzca, öncelikle yapılan şikâyetlerin mümkün olduğunca hızlı ve etkin bir şekilde
              sonuçlandırılmasını  sağlamak  adına  dostane  çözüm  yöntemi  sık  sık  kullanılmakta  ve  böylece
              adalete hızlı erişim hedefi gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır.
                     Buna göre Kurumumuzca, 2021 yılında iletilen 9.246 ve 2020 yılından devreden 2.939 adet
              olmak  üzere  toplam  12.185  adet  şikâyet  başvurusu  değerlendirilmek  üzere  işleme  alınmıştır.
              İncelemeye alınan toplam 12.185 adet şikâyet başvurusunun 10.823 tanesi Kurumumuz tarafından
              sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiştir.
                     2021 yılının ilk altı ayında yapılan bu başvuruların 1.126’sı dostane yöntemlerle çözüme
              kavuşturulmuştur. Yine Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda
              200’ü kısmen tavsiye olmak üzere toplam 968 adet Tavsiye Kararı ile mahkemelerin iş yükünün
              azaltılmasına katkıda bulunulmuştur. Diğer taraftan, aynı dönemde verilen toplam 776 adet Ret
              Kararı  da  başvuranlara  mevzuat  çerçevesinde  talebinin  yerine  getirilemeyeceğini  açıklaması
              nedeniyle kişilerin yargıya başvurma oranında azalmaya sebep olabilmektedir.
              Öte  yandan,  Kurumumuza  yapılan  başvurularda,  başvuru  konularının  usul  açısından  da  hukuki
              durumu açıklığa kavuşturulmaktadır. Kurumumuzun şikâyetleri inceleme usulü; süre ve menfaat
              ihlali şartı başta olmak üzere idari yargıdaki dava açma şartlarına benzer nitelikte olması nedeniyle,
              bu şartları taşımayan başvurular hakkında verilen İncelenemezlik Kararlarımızın dahi yargının iş
              yükünün azalmasına olumlu etkisi olabilmektedir.

                     Kurumumuz şikâyet başvurularını incelemenin yanı sıra kişilerin bilgilendirme taleplerini
              de karşılamaktadır. Adeta çağrı merkezi gibi çalışan bilgilendirme büromuz vasıtasıyla,
              2021 yılının ilk altı ayı itibariyle;

              - Kurumumuzca aranmak ve Kurumumuza gelen olmak üzere toplam 13.016 telefon görüşmesi,

              - Kurumumuza e-posta yoluyla yapılan 9.864 adet bilgi talepleri,

              - Kurumumuza ve İstanbul Büromuza bizzat gelen vatandaşlarla yapılan yüz yüze görüşmeler ile
              Ombudsmanlık  Halkla  Buluşuyor  Bölgesel  Toplantıları  kapsamında,  İl  Çalışma  Ziyaretleri
              kapsamında, İlköğretim ve Liselerle Buluşmalarda, Üniversite Konferanslarında, Gerçekleştirilen
              Video  Konferans  ve  Sosyal  Medya  Canlı  Yayınlarında  ve  Uluslararası  Alanda  Hak  Arama
              Kültürünün  Yaygınlaştırılması  kapsamında  yüzü  yüze  veya  çevrim  içi  gerçekleştirilen  yaklaşık
              2.496 adet görüşme, dâhil olmak üzere toplam 25.376 kişinin bilgi talebi karşılanmıştır.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36