Page 31 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 31
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNUN 2021 YILININ İLK ALTI AYINDA ÜLKEMİZE
OLAN KATMA DEĞERİ HAKKINDA DEĞERLENDİRME
Anayasamızın 74’üncü maddesinde yer verilen hüküm gereğince, idarenin işleyişiyle ilgili
şikâyetleri inceleyen 6328 sayılı Kanun ile kurulmuş, Anayasal bir Kurum olan Kamu Denetçiliği
Kurumu, başta mevzuat değişikliği ve iyi yönetim ilkeleri açısından verdiği ve genele sirayet eden
tavsiye kararları ile idarenin işleyişine katkıda bulunmanın yanı sıra mevcut problemlerin ve ileride
ortaya çıkabilecek muhtemel problemlerin önüne geçilmesine yardımcı olmayı hedeflemektedir.
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun genel gerekçesinde ise; “… idarelerin
mümkün olduğu kadar Kurumun önerilerini değerlendirmeye alarak uymasının ve idari yargının
yükünün azaltılmasının hedeflendiği …” belirtilmiştir. Dolayısıyla 2019 yılı içerisinde yaklaşık 250
bin dava yükü altında bulunan idari yargı erkine destek olan ve iş yükünü azaltan bir Kurum olarak
adalete hızlı erişimi tesis etme temel amaçlarımız arasındadır.
Kurumumuzca, öncelikle yapılan şikâyetlerin mümkün olduğunca hızlı ve etkin bir şekilde
sonuçlandırılmasını sağlamak adına dostane çözüm yöntemi sık sık kullanılmakta ve böylece
adalete hızlı erişim hedefi gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır.
Buna göre Kurumumuzca, 2021 yılında iletilen 9.246 ve 2020 yılından devreden 2.939 adet
olmak üzere toplam 12.185 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek üzere işleme alınmıştır.
İncelemeye alınan toplam 12.185 adet şikâyet başvurusunun 10.823 tanesi Kurumumuz tarafından
sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları şikâyetçilere bildirilmiştir.
2021 yılının ilk altı ayında yapılan bu başvuruların 1.126’sı dostane yöntemlerle çözüme
kavuşturulmuştur. Yine Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda
200’ü kısmen tavsiye olmak üzere toplam 968 adet Tavsiye Kararı ile mahkemelerin iş yükünün
azaltılmasına katkıda bulunulmuştur. Diğer taraftan, aynı dönemde verilen toplam 776 adet Ret
Kararı da başvuranlara mevzuat çerçevesinde talebinin yerine getirilemeyeceğini açıklaması
nedeniyle kişilerin yargıya başvurma oranında azalmaya sebep olabilmektedir.
Öte yandan, Kurumumuza yapılan başvurularda, başvuru konularının usul açısından da hukuki
durumu açıklığa kavuşturulmaktadır. Kurumumuzun şikâyetleri inceleme usulü; süre ve menfaat
ihlali şartı başta olmak üzere idari yargıdaki dava açma şartlarına benzer nitelikte olması nedeniyle,
bu şartları taşımayan başvurular hakkında verilen İncelenemezlik Kararlarımızın dahi yargının iş
yükünün azalmasına olumlu etkisi olabilmektedir.
Kurumumuz şikâyet başvurularını incelemenin yanı sıra kişilerin bilgilendirme taleplerini
de karşılamaktadır. Adeta çağrı merkezi gibi çalışan bilgilendirme büromuz vasıtasıyla,
2021 yılının ilk altı ayı itibariyle;
- Kurumumuzca aranmak ve Kurumumuza gelen olmak üzere toplam 13.016 telefon görüşmesi,
- Kurumumuza e-posta yoluyla yapılan 9.864 adet bilgi talepleri,
- Kurumumuza ve İstanbul Büromuza bizzat gelen vatandaşlarla yapılan yüz yüze görüşmeler ile
Ombudsmanlık Halkla Buluşuyor Bölgesel Toplantıları kapsamında, İl Çalışma Ziyaretleri
kapsamında, İlköğretim ve Liselerle Buluşmalarda, Üniversite Konferanslarında, Gerçekleştirilen
Video Konferans ve Sosyal Medya Canlı Yayınlarında ve Uluslararası Alanda Hak Arama
Kültürünün Yaygınlaştırılması kapsamında yüzü yüze veya çevrim içi gerçekleştirilen yaklaşık
2.496 adet görüşme, dâhil olmak üzere toplam 25.376 kişinin bilgi talebi karşılanmıştır.