Page 80 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 80
DOSTANE ÇÖZÜME İLİŞKİN İSTATİSTİKLER
Şikâyet başvurusunun daha etkin ve hızlı bir şekilde çözüme kavuşturulmasını sağlayan uzlaştırma
yoluyla uyuşmazlıkların çözümü usulü Kurumumuzca en sık başvurulan yöntemlerdendir.
Kurumun başarısı ikna gücüne dayalı arabuluculuk ve uzlaştırıcı rolünde saklıdır. Bu nedenle
şikâyetlerin daha hızlı ve etkin çözümü için Kurumumuzca vatandaş ve idare arasında köprü görevi
yürütülerek dostane çözüm yöntemleri aranmaktadır.
Bu yöntemle çözüme kavuşturulan başvurular hakkında 02.03.2017 tarihine kadar ‘Karar
verilmesine yer olmadığına dair karar’ verilmekteydi. Ancak, Kurumumuzca gerçekleştirilen bu
kayda değer kamu hizmetinin daha doğru ifade edilmesi ve bu hususun istatistiklere doğru
yansıtılması amacıyla 02.03.2017 tarihinde, şikâyet konusu talebin ilgili idare tarafından yerine
getirilmesi veya şikâyetin çözüme kavuşturulduğunun taraflarca Kuruma bildirilmesi hâlinde
Dostane Çözüm Kararı verileceği hükmü, “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliği”nin 33/A maddesine eklenmek suretiyle yasal zemine
oturtulmuştur.
Bu hususun yasal zemine oturtulması, şikâyet başvurularının incelenmesine yeni bir bakış açısı
getirerek Kurumumuzca bu yöntemin sıkça kullanılmasına ve bu sayede vatandaşın “Adalete Hızlı
Erişiminin” sağlanması hususunda çok önemli katkılar sağlamasının yanı sıra idarelerce de bu
yöntemin benimsenmesine katkıda bulunmuştur. Bu kapsamda Ocak- Haziran 2021 döneminde
“Çözüme Kavuşturulan Dosya Sayısı” 1.126 olup, bunların 780 adedi “Dostane Çözüm Kararı” ile
346 adedi ise Gönderme Kararı ile gerçekleştirilmiştir.
Tablo: 2021 Yılının İlk Yarısında Dostane Çözüm Yoluyla Çözüme Kavuşturulan Dosya Dağılımı
Dostane Çözüm Gönderme Kararı Toplam
Dostane Çözüm ile Kararı ile İle
Sonuçlandırılan Toplam 780 346 1.126
Şikâyet Sayısı
69,27% 30,73%
TAVSİYE, KISMEN TAVSİYE KISMEN RET KARARLARINA İLİŞKİN
İSTATİSTİKLER
Kurumumuza 2017 yılından itibaren yapılan başvuru sayısının artmasıyla birlikte nitelikli veya
kabul edilebilir başvurularda da yükselme görülmüş ve idarelere verilen tavsiye kararlarında ciddi
bir artış yaşanmıştır.
Kurumumuzca yapılan başvurunun inceleme ve araştırılması sonucunda şikâyetin yerinde olduğu
kanaatine varılması hâlinde Tavsiye Kararı; kısmen yerinde olduğu kanaatine varılması halinde ise
Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı verilmektedir.
2021 yılının ilk yarısında 768 adet tavsiye, 200 adet Kısmen Tavsiye Kısmen Ret olmak üzere
toplam 968 adet tavsiye yönünde karar verilmiştir.