Page 32 - 2021 Yıllık Rapor
P. 32
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
rine başlamıştır. 9 yıl içerisinde Kamu Denetçiliği Kurumu kurumsallaşmasını büyük
ölçüde tamamlamış, ülkemizin genç, dinamik ve etkili bir hak ve adalet arama kurumu
olmuştur. Kurumumuzun kamuoyu ve idareler nezdinde farkındalığının artırılması ile
sorun çözme yeteneğinin gelişmesinde önemli mesafeler kaydedilmiştir.
KDK bu süreçte kararları ve özel raporlarıyla ulusal politikalara, kanunlara ve diğer idari
düzenlemelere etki etmiş, idare ve vatandaş arasında köprü oluşturarak uyuşmazlıklarda
çözüm ortağı olmuştur. Kurumumuz idarede iyi yönetim ilkelerinin yerleşmesi için
katkıda bulunmuş, insan haklarının güçlü bir koruyucusu olmuştur.
Kurumumuz “insan odaklı” bir anlayışın idari mekanizmaya yerleşmesi, hizmetin
icrasında temel hak ve hürriyetlerin korunarak hukukun üstünlüğünün tam anlamıyla
sağlanması ve iyi yönetim ilkelerinin kamu yönetimi aktörlerince benimsenerek iş ve
işlemlerde temel alınması hedefiyle; 9 yıllık süreçte tavsiye kararları ve uzlaştırıcı
yönüyle bireylerin adalete hızlı erişimini sağlayan, önleyici ve eğitici rolüyle uyuş-
mazlıkların doğmasının engellenmesine katkıda bulunan, iyi bilinen, tercih edilen,
daha etkin bir hak arama kurumu olmuştur.
Ülkemizin 2023, 2053 ve 2071 hedeflerine ulaşması ve “daha fazla değer üreten, daha
adil paylaşan, daha güçlü ve müreffeh Türkiye” vizyonunun gerçekleştirilmesi için istik-
rarlı ve güçlü ekonomi, rekabetçi üretim ve verimlilik, nitelikli insan ve güçlü toplum,
yaşanabilir şehirler ve sürdürülebilir çevre ile hukuk devleti, demokratikleşme ve iyi
yönetimin sağlanması temel koşullardır.
Bu hedeflere giden yolda hukukun üstünlüğüne dayanan, toplumsal düzene ve bireysel
haklara saygıyı ilke kabul eden, Anayasada güvence altına alınan temel hak ve özgür-
lükleri koruyan ve güçlendiren, hak ihlallerine karşı etkin ve etkili bir şekilde mücadele
yürüten yönetim anlayışının pekiştirilmesi ve toplumun tüm kesimlerinin insan hakları
konusunda yeterli bilinç düzeyine ulaşması temel hedeflerdir. KDK bu değerlerin tam
anlamıyla yerleşmesi için faaliyetlerini sürdürmektedir.
Kurumumuza 2021 yılında 18.843 başvuru yapılmıştır. Yaklaşık 9 yıllık süreçte
yapılan toplam başvuru sayısı ise 189.595’tir.
Kurumumuza 2021 yılında yapılan 18.843 adet şikâyet başvurusunun yanında
2020 yılından devreden 2.939 adet dosya ile birlikte toplamda 21.782 adet dosya
bu dönemde incelemeye alınmış, başvuruların 19.740 tanesi sonuçlandırılmıştır.
Malum olunduğu üzere idare ile vatandaş arasında uyuşmazlık çıktığında ve olay
yargıya intikal ettiğinde idare ile vatandaş bu süreçte adeta hasım konumuna
düşmektedir. Çünkü davanın her zaman bir kazananı bir de kaybeden tarafı bulun-
maktadır.
Kurumumuz ise kendisine intikal eden uyuşmazlıklarda “vatandaşın avukatı idarenin
ise dostu” konumunda bir rol üstlenerek kendine özgü naif bir uzlaşı yöntemiyle vatan-
2021 YILLIK RAPOR 31