Page 240 - Mücadele Raporu v15 SON
P. 240
Kamu Denetçiliği Kurumu
ve silahlanma yarışlarının, ideolojik hedefler peşine koşmalarının anlamsızlığı
ortaya çıkmıştır. Devletlerin en başta ve birinci görevlerinin topraklarında ya-
şayan ve taahütte bulundukları vatandaşlarına karşı; sağlıklı yaşam ve beslenme,
kaliteli barınma, temiz bir çevre, barış içewrisinde ahlaklı ve eğitimli bir toplum
ve nihayetinde huzurlu bir yaşam sunma olduğu hatırlanmıştır.
Bu aşamada, Kamu Denetçiliği Kurumunun görevi ise, Türkiye’nin 6 aydan
fazladır yürüttüğü bu mücadeleyi, develetin süreci yönetimi ve süreçte vatan-
daşa hizmet noktasındaki yaklaşımları açısından değerlendirmek ve tavsiyeler-
de bulunmaktır.
Bu itibarla salgınla mücadele sürecinde uygulanan idari tedbirleri ve yürü-
tülen çalışmaları iyi yönetim ilkeleri açısından değerlendirmek faydalı olacaktır.
Dünyadaki diğer ülkelerin mücadelelerini de dikkate alarak böyle bir has-
talığa karşı Türkiye Cumhuriyeti’nin yürüttüğü mücadeleyi başarılı olarak de-
ğerlendirmek gerekir. Bu başarısını iki temel nedene bağlamak gerekir: Birin-
cisi devlet yönetim yapısı ve devlet anlayışında var olan güçlü geleneklerdir.
İkincisi ise salgına karşı hazırlıklı olması ve kriz yönetimindeki tecrübeleridir.
Türkiye Cumhuriyeti insana ve insanın sağlığına tarihin hiçbir döneminde,
insanın kendi sorunu olarak bakmamıştır. Sağlık konusunu ekonomik poli-
tikaların bir parçası olarak görmemiş, devletin asli görevi olarak görmüştür.
İnsan sağlığını en önemli görevi olarak görüyor olması ve güçlü devlet irade-
sinin hızlı yönetim kabiliyetiyle birleşmesi mücadeleyi başarılı yönetebilmenin
temel nedeni olmuştur.
İkincisi ise Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulduğundan bu yana bir çok kriz
yaşadığı gerçeğidir. Savaşlar, darbeler, darbe girişimleri, sürekli ülkenin her ta-
rafında yaşanan depremler, dolu, çığ, sel felaketleri ve salgın hastalıklar...Tür-
kiye'nin krizlerle mücadele refleksleri gelişmiş ve bu çerçevede kurumsal altya-
pısı hazır durumdadır. Örneğin, son yıllarda AFAD müstakil bir kurum olarak
teşkilatlanmış ve güçlendirilmiştir. Kızılay sürekli aktif ve faaliyet halindedir.
İdari yapı olarak da krizleri merkezden yönetebilecek il tamsilcileri sistemi
mevcuttur. Her il ve ilçe, Valiler ve Kaymakamlar başkanlığında, merkezde
alınan önlemleri derhal hayata geçirebilme ve ülkeyi gerektiğinde yerinden yö-
240