Page 7 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 7

Yine bu süreçte hazırladığımız özel raporlar ve yapılan çalıştaylar ile milyonlarca insanı ilgilendiren
              konularda çalışmalar gerçekleştirdik. Yapılan faaliyetlerle, çocuklar ve gençler başta olmak üzere
              toplumun  tüm  kesimlerinin  hak  arama  kültürünün  gelişmesinde  ve  Kurumun  sorun  çözme
              yeteneğinin  artmasında  önemli  mesafeler  kaydedilmiştir.  Kurumumuza  2022  yılında  17.816
              başvuru yapılmıştır. Yaklaşık 10 yıllık süreçte aldığımız toplam başvuru sayısı ise 207.403’tür. 2022
              yılında yapılan 17.816 adet şikâyet başvurusunun yanında 2021 yılından devreden 2.042 adet dosya
              ile  birlikte  toplamda  19.858  adet  dosyayı  bu  dönemde  incelemeye  aldık,  başvuruların  18.094
              tanesini sonuçlandırdık. Yazılı başvuruların dışında 2022 yılında yüz yüze, e-posta veya telefonla
              gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda toplamda 162.143 kişiyi bilgilendirdik. Kendilerine hukuki
              yardımda bulunduk ve sorunlarının çözümü konusunda yol gösterdik.

              Kurumumuz  dostane  çözüm  kararıyla,  tavsiye  kararına  gerek  kalmaksızın  sorunlara  çözüm
              bulmakta ve vatandaşın “adalete hızlı erişiminin” gerçekleştirilmesine katkı sağlamaktadır. 2022
              yılında Kurumumuza yapılan başvuruların ortalama sonuçlandırılma süresi 54,11 gündür. Dostane
              çözümde  ise  ortalama  süre  75,18  gün  olarak  gerçekleşmiştir.  Ayrıca  dostane  yollarla  çözüme
              kavuşturulan başvuruların %22,97’si 30 gün ve altı sürelerde sonuçlandırılmıştır. 2022 yılında 2.194
              adet başvuruyu dostane yollarla çözüme kavuşturduk.

              Kurumumuzun  tanınırlığı  ve  bilinirliğinin  artmasının  sonucu  olarak  başvuru  sayısındaki  artış
              verilen tavsiye kararlarına da yansıyarak tavsiye karar sayılarımızı artırmıştır. Nitekim 2013-2017
              yılları arasındaki 5 yıllık dönemde Kurumumuzca toplam 792 adet tavsiye kararı verilmişken, 2018
              yılında 5 yılın toplamından daha çok tavsiye kararı verilerek verilen Tavsiye Kararı sayısı 946 olarak
              gerçekleşmiştir. 2019 yılında da verilen tavsiye kararı sayısında ciddi bir artış olmuş ve bu sayı
              1.270’e ulaşmıştır. 2020 yılına bakıldığında salgın sürecinin de etkisiyle 68.128 adet Tavsiye, 704
              adet Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı verilmiştir. 2021 yılında ise 1.201 Tavsiye Kararı, 403
              Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı verilirken, 2022 yılında ise 1.097 Tavsiye Kararı, 625 Kısmen
              Tavsiye Kısmen Ret Kararı verilmiştir. Şikâyetlerin daha hızlı çözümü noktasında Bakanlar, Bakan
              Yardımcıları ve Genel Müdürlerle birkaç kez toplantı yaptık. Bunun yanı sıra Bakanlıklarla yazışma
              yapılarak şikâyetlerin en üst düzeyde çözümü amacıyla Kurumumuzla irtibat noktası olarak Bakan
              Yardımcısı  görevlendirilmesini  talep  ettik.  İlgili  Bakanlıklarca  belirlemelerin  yapıldığına  dair
              dönüşler  almaya  başlamış  bulunmaktayız.  İdarelerle  vatandaş  arasında  köprü  oluşturmak,
              şikâyetlerin  dostane  yollarla  çözümü  ve  tavsiye  kararlarına  uyumun  artırılması  amacıyla  bu  iş
              birliğini artırarak devam ettirilmesini planlamaktayız.

              Bu  dönemde  gençlere  Kurumumuzu  tanıtmak,  gençler  arasında  hak  arama  kültürünü
              yaygınlaştırmak  amacıyla  Ombudsmanlık  Kulüplerini  teşvik  etmeye  devam  ettik.  2022  yılı
              itibariyle  Üniversite  Ombudsmanlık  Kulübü  sayımız  150’ye  ulaştı.  KDK  Ombudsmanlık
              Kulüpleri’nin  öğrencileri  arasında  Kızılaycılık  ve  gönüllülük  kültürünün,  Kızılay  bünyesindeki
              gençler arasında da ombudsmanlık ve hak arama kültürünün yaygınlaşması amacıyla 17 Ağustos
              tarihinde  Kurumumuz  ile  Türk  Kızılay’ı  arasında  iş  birliği  protokolü  imzaladık.  3-5  Ekim’de
              Ombudsmanlık Öğrenci  Toplulukları temsilcileri ile Kızılay Heybeliada Kampı’nda düzenlenen
              çalıştayda bir araya geldik. Doğu Akdeniz, Girne Amerikan ve Uluslararası Final, Alanya Alaaddin
              Keykubat,  Zonguldak  Bülent  Ecevit,  Amasya  ve  Tokat,  Maltepe  ve  Yalova,  Erzincan  Binali
              Yıldırım,  Tunceli  Munzur,  Elazığ  Fırat  Üniversitelerinde  “Ombudsmanlık  ve  Türkiye’nin  2023
              Hedefleri” konulu konferans düzenledik.

              Malum  olunduğu  üzere  Kamu  Denetçiliği  Kurumu,  ebeveyninin  onayına  veya  iznine  gerek
              olmaksızın  doğrudan  çocuklardan  başvuru  alan  tek  kurumdur.  Milli  Eğitim  Bakanlığı  ile  iş
              birliğinde; ilk ve ortaöğretim öğrencilerine hak arama bilincini kazandırmak amacıyla dördüncü
              sınıfta yer alan “Ombudsmanlık” konusu yedinci ve dokuzuncu sınıfların müfredatlarına da dâhil



                                                             6
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12